Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 1 oktober 2013

Borde bli bröllopsfixare

Jag funderar allvarligt på att öppna en ny blogg eller hemsida som är helt inriktad på bröllop. Frågor, funderingar och önskan om tips och råd om bröllop här i Chania trillar in väldigt ofta. Jag måste erkänna att jag är väldigt dålig på att svara på dessa.
För ett par veckor sedan hade Giorgos en körning för just ett svenskt par som var nere med familj och vänner för att vigas på stranden i Agios Apostolis. Förmodar att det var den svenska prästen Gunnar Liden som kommit ner från att Athen för jag läste på hans blogg senare ett inlägg om Elafonissi.
Inne på Svenska kyrkans hemsida finns information om vigsel i Grekland. Titta här.

Så visst skulle jag kunna bli en wedding planner. Fixa fram busstransport, inga problem. Giorgos kusin är frisör och lägger även make-up. Det var hon som fixade mig inför Chrissis dop. ( Enkelt och lite, är ju inte grekinna som vill ha 5 lager och helspacklad, nej tack.)  I släkten har vi också en fotograf med egna butiker. Bröllopsbuketten kan beställas genom bild och önskemål från någon blomsteraffär här i stan. Giorgos chefs fru har en egen bröllops-, dop- och festbutik nära oss så skulle resväskan med brudklänningen komma bort ( vilken mardröm va? ) är hon en räddare i nöden.
Taverna att ordna middagen på känner jag till många och har kontakter.

Ja, why not? Ni som kontakta mig angående bröllop här vad undrar ni mer över? Ös på med frågor och funderingar så ska vi se om det kan bli en "bröllopsfixare på Kreta" här.
Eller ni som redan vigts här. Dela gärna med er om er stora dag. För- och nackdelar med att viga sig här. Vad saknade ni? Vilket var svårast att anordna?

11 kommentarer:

anitaskreta sa...

Men Karro, det var väl en jättebra ide att bli bröllopsfixare!! Din nya karriär! Lycka till!

Karro sa...

Ja lite sugen är jag allt. Och som minne från deras stora dag kan jag ju dra in den grekiska traditionen och ge "mpompogeres" eller hur man nu skriver det. Spinn vidare på den så kan vi samarbeta : )
Ha en bra dag!!!!

Anonym sa...

Bara litet nyfiken, vad heter kusinen som mejkar? Känner nämligen en sån person.

anneli sa...

Det är en bra ide! Funderar på att starta samma bisnes här efter att ha ordnat vigsel här nere på Peloponnesos,med allt vad det innebär, för 2 döttrar nu.Dock borgerligt för det svenska prästparet kommer inte hit och viger tyvärr!

Anonym sa...

Var just med på bumbuniera-talko: två av oss klippte tyget, två andra fyllde påsarna och bruden fixade extra prydnader. Det blev 100 stycken påsar med sockermandlar i och klarade av det hela på två timmar, vilket förvånade brudgummen, som trodde att det skulle ta oss tre dagar! Vi skrattade att vi skulle starta ett bumbuniera-fabrik...
Hälsningar från Rethimnon

Ulrika sa...

Trevligt att du hittade till min blogg, nu ska jag läsa massa om hur det är att leva pa Kreta! :)

Anonym sa...

Hej!
Va kul med bröllopstips:) Fin blogg du har. Jag kanske kommer att behöva din hjälp..Vi planerar bröllop på vackra Kreta nästa höst och undrar vad saker och ting kostar.. tex, fotografering och frisör. Vi ska bo i antingen Platanias eller Agia Marina är det tänkt men inget bokat än. Du verkar ju ha hela bröllopspaketet att erbjuda:)toppen!

Karro sa...

Kusinen heter Afroditi.

Skriv din mailadress här på bloggen, kommentarspärr är satt in, så ditt meddelande med mailadress kommer inte visas här utan bara jag kan läsa det. Så kan vi ha mailkontakt om dina frågor ang bröllopet. Ha det bra!!!

Gunnar sa...

Karro, det är många brudpar som behöver hjälp med det ena och det andra, och man vill ha lite mera svenskt stuk på buketter och frisyr, så ditt initiativ är bra. Och när det gäller Peloponessos, så är det inte alls omöjligt att ha vigsel där. Jag reser dit ibland och finns det efterfrågan som är det fullt möjligt. /Gunnar, kyrkoherde i Grekland

Sussie sa...

Hej igen!
Nu har vi satt ett vigseldatum och ska vigas vid Chrissi Akti i början på september. Vi blir ca 20 personer totalt och jag kommer med all säkerhet behöva tips och råd från dig :-) Härligt med lite tips från en kretaexpert;-) här kommer min mailadress: sussieflodin@hotmail.com
Ha det gott så hörs vi via mail.
Mvh. Sussie

Karro sa...

Sussie,
Jag kommer att maila dig och förklara om hur det går med min bröllopsfixar-grej. Men det glädjer mig att ni bestämt er för att vigas här. Vad kul. Början av september ett mycket bra val. Vi höres!!!