Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 11 augusti 2012

Hmmm...

Nar vi var pa Falasserna forra onsdagen satt jag och observerade turister. Det ar valdigt manga som bara ligger i solstolen med en bok och njuter. Helt underbart tycker jag. Sen hur mycket dom egentligen "ser och upplever" av den stranden dom akt till ar ju en annan sak. Solstol och bok kunde man ju last vid hotellet ocksa.
Och turister ( utlandska , inte grekerna ) ar sa tysta. Kanske ett semesterlugn over dem, jag vet inte. Pa de grekiska stranderna dar vi haller till ar det ett sorl av roster, prat, skrik hela tiden. Jag har vant mig vid det och tanker inte pa det utan det var min mamma som papekade det for mig.
Manga aldre barn har jag sett sitter med horlurar, MP3?, och lyssnar pa nagot. Foraldrar med Iphone eller vad det heter, san telefon i alla fall dar dom ligger och bladdrar eller har laddat ner bok och laser dem. Jag sag en familj som vid tavernan inte sa ett enda ord till varandra under deras lunch. Alla var upptagna med det tekniska. Lite tragiskt tycker jag. Vi spelade kort pa vara husvagnssemestrar nar jag var liten. Det kallar jag familjesemester.
Sa nar mina hogljudda barn borjade jaga en katt runt pa tavernan dar tek-familjen satt forsokte jag tysta ner dem till en borjan. Men forstod ratt snabbt att dom hor ju anda inte barnen genom horlurarna, sa jag lat kattleken fortsatta.
Och till sist vill jag saga att topless forsvann nagon gang pa 90-talet. Och aven om Grekland ar nagra ar tillbaka i tiden vad det galler vissa saker, sa kan jag meddela att med topless foljer vi modet och det ar saaaa forbi att vissa sina tuttar pa stranden. Nej, tack!!!

2 kommentarer:

KosMilo sa...

Haha jag håller med dig, efter 7 år med min grekiska familj har jag lärt mig att hög ljudnivå är en del av livet, jag t o m gestikulerar som en grek. Vi icke medelhavsbor är något mesigare även om jag kan uppskatta att allt inte behöver vara så dramatisk jämt. :)

Sanja Heraklion sa...

Har tänkt samma sak, både om tysta skandinaviska turister och topless solandet. Väldigt vanligt att 2 åringar jag ser på jobbet (flygvärdinna)sitter helt stilla med en ipad i 3,5 timma. Tycker det är läskigt faktiskt.