Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 7 juni 2012

Ela lite, Mamma!!!

Mamma, ela lite!! Ela lite. Mamma!!!
Alla hor val ordet Ela under sin greklandssemester. Kan oversattas med Kom.
Nar min dotter ropar Ela lite, mamma, da betyder det verkligen KOM. Det ska visas saker hela tiden. Och hon ger sig inte om man ropar tillbaka att jag kommer snart. Nej da tjuter ordet EEEEELLLAAA genom hela huset. Och denna dam har en stark stamma. Hon och svarmor har samma namn och samma stamma. Hur kunde jag ga med pa att ge dottern svarmors namn? Haha.
Annars har vi lagt blojan och nu ar det potta och toaletten som galler. Nagra olyckor har val hant men det ar sommar och vi gar ju har hemma i bara trosor. Chrissi alltsa, jag har klader, haha.
Sa det gar snabbt att byta trosor och torka upp kissepol pa golvet.
Nappen la hon redan i mars. Sjalvmant. Kako (inte bra) sa hon och kaste ivag nappen.
Men jag tror det finns en anledning till varfor den var "kako". Pa min fodelsedag sov barnen hos farmor och farfar och dar bjuds det pa mat. Sa pa kvallen frossades det pa mat och snacks sa mycket att Chrissis mage fick val en chock och vaknade pa natten och kraktes. Hon var ratt duktig pa att bita i sina nappar sa kanske fastnade det lite kraksmak i nappen och det tankte ju inte jag pa. Fast lika bra det for sen var nappen "kako" och utan grat, skrik och saknad kastade vi napparna.
Hon vet vad hon vill min lilla dotter!! Oh yes!! Har ser ni hennes badande ute pa Marathi stranden. Ser ni att det ligger fortfarande lite sno kvar uppe pa bergen?

2 kommentarer:

Jo sa...

Hahaha, vilket litet charmtroll! Hoppas att det går lika bra för Maximos att lägga napparna, men misstänker att det inte blir särskilt lätt. Han älskar dem över allt annat, hehe. Men ännu är det lungt, han är ju inte ens två och jag ger honom till tre år hade jag tänkt. Kanske ännu längre nattetid. Blöjaavänjning tänkte jag starta nästa vår så han är redo att skolas in på dags i april (då han är 2,5). De säger att det är svårare för pojkar, upplevde du det så också eller är det en annan grekisk myt? kram!

Karro sa...

Jo,
Chrissi alskade ocksa sina nappar och hade napp mycket aven under dagtid. Nappen fungerade ocksa som en tystknapp for hennes mamma, som kunde bli galen av den skarpa stamman vid protestskrik och brak. Men som sagt inga problem att sluta med den. Fast under en langre tid att hon svarare att komma till ro vid nattning.
Kyriakos slutade ocksa med blojor 2 ar och 8 manader och vad jag minns hade han bara 2 kissolyckor. Var inga som helst problem och mycket lattare an med Chrissi.
Kram Kram