Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 19 juni 2012

Ata mat vid hamnen

Vart ska man ga och ata mat vid hamnen? Jag rekommenderar att man gar oster ut. Alltsa nere vid hamnen gar ni bakom moskeen och dar hittar ni flera stallen efter varandra.
Tavernan Monasteri har jag som lank och den rekommenderar jag for er som vill ata en hel middag. Alltsa nagon sallad, foratt och sen huvudratt. Bra mat och trevlig personal. Det gladjer mig att se stallet nastan fullt av turister igar vid 21 tiden.
Bredvid ligger sedan Mixalis.......
och Palazzo, tva ouseri. Hit gar grekerna och bestaller sina smaratter och man ater fran alla tallrikar till hoger och vanster. Vi bestallde en sallad som gatt och val rackt for 4 vuxna, 7,5 euro. En liten tallrik med fiskfiler i vinager 4 euro och sen en tallrik med friterade smafisk 5 euro. Den stora tallriken ar mixed Palazzo plate for 22 euro. Den hade bade seafood och kott. 3 Mythos ol till det, 9 euro. Notan gick pa 53 euro.
Nar Giorgos fragar "Pame sto Kum Kapi gia poto" / Ska vi ta en drink pa Kum Kapi? ( kafe straket langre bort ) skriker lillasyster Naaaiii medans storebror svara "Nej jag ar trott, vi aker hem och sover. Jag kan se det framfor mig i framtiden storebror och mamma tar bilen och aker hem och nattar sig medans pappa och dotter fortsatter pa drink och club. Haha!!
Vid 21 tiden nar vi gick forbi Ta Xalkina var stallet tomt. Men klockan 23 nar vi gick tillbaka till bilen var det fullt. Dom hade till och med livemusik, lugna grekiska latar av trubadur. Jattemysigt!
Och nu tanker kanske nagra av er "Dom har kris i landet men att ga ut och ata har dom allt rad med". Svar: Detta ar inte sverige. Dessa ungdomar och folk har vaxt upp pa cafen och tavernor. Under er greklandssemester har ni val alla sett de hogljudda grekerna som fyllt tavernorna framat midnatt nar ni varit pa vag tillbaka till hotellet for att sova. Grekerna ar sociala och traffas ute for att ata gott,  umgas, diskutera och njuta. Dom har inga fina hus, grona grasmattor, nya tradgarsmobler och lagger inte sina pengar pa sant. Jag vet att manga svenska lagger bra med pengar pa sant medans har lagger dom pengar pa att umgas. Sjalvklart marker man en minskning och det ar manga stallen tomma eller som stangt igen men det var anda gladjande igar att se hyfsat med folk pa "vara" stallen. Folket kanske firade att Samaras och hans ND vann valet? Eller trostat for att Tsipras inte vann? Sakert diskuterade manga om valet och framtiden? Hopploshet ar ett ord som dyker upp allt for ofta.
Jag ar glad att mina barn ar sa sma att dom inte forstar allt det har med krisen utan dom nattades i sina sangar glada efter en utekvall pa stan med mat, glass och dom sag bade hastar och sen krabbor i havet. Toppenkvall tyckte dom!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

När det gäller att umgås på restaurang i Grekland finns det ju en annan point utom den rent sociala, genom att gå ut och äta hjälper man ju också företagarna att hålla verksamheten igång! Ingen dålig orsak i dessa tider, och när grekerna börjar sitta hemma och uggla, då är det nog slut med landet, tror jag.
h Inga-Britt

Greklands-galning sa...

Tänk om man kunde knäppa med fingrarna och vara där....