Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 19 december 2011

Fredagen den 16 December.....



I fredags var det den 16 December. För 6 år sedan inföll den dagen också en fredag. Dagen då jag blev mamma. Dagen då ens liv förändras och får en helt annan mening och ny betydelse.

Efter en natt med värkar och utan sömn åkte jag och Giorgos till Kapakis kliniken vid 06,00. Jag minns fortfarande att karlen säger till mig i bilen att han måste åka förbi banken och ta ut pengar. Jag hade så ont att jag inte kunde klippa till honom för hur dåligt förberedd kan man vara liksom. Jag hade ju för fasen haft "BB-väskan" packad i en månad och var superredo. Men inte greken inte, nej han skulle ta ut pengar. AAAhhhhhhh!! Och sen stannade han vid rött vid trafikljusen fast att ingen bil syntes på mils avstånd. Jag ska föda barn idag ville jag skrika, och du stannar för rött. Grekpolisen river böteslappar hit och dit så tror du i ärlighetens namn att en polis skulle ge dig böter när frun sitter bredvid med värkar, nej knappast. Grekpolisen skulle lätt gett eskort till kliniken och kanske till och med följt med in och druckit en raki i väntan med den blivande pappan.

Anyway, med akut kejsarsnitt föddes vår son strax in klockan 08,00 och allt förändrades. Det var också den dagen då jag förstod att jag inte bara gift mig med en grek. Utan gift mig in i en stor fet grekisk släkt. Inte fanns det några besökstider på kliniken eller max antal för hur många greker som kan trängas i ett dubbelrum. ( det kanske fanns men greker är inte kända för att hålla sig till reglar och lagar som vi vet, hihi ) Det flödade av greker i mitt rum. Minns att bara svärfar hölls sig utanför rummet och han skyllde på att han var förkyld. Men i själva verket var hans "snorande" och glans i ögonen bara av glädje och stolthet för att hans barnbarn Kyriakos äntligen var här. En stor dag för den "gamle Kyriakos" att möta den lille bebis Kyriakos-en.

Först på kvällen blev det tyst för då bjöds hela släkten på taverna och bara svärmor stannade hos mig. Jag hade ont som fan och kände mig helt väck. Förväxlade de grekiska orden πιναω hungrig och ποναω har ont. Jag var i och för sig hungrig och hade ont hela tiden, haha.

Jag ville helst bara gömma mig under täcket och längtade efter min mamma.


Så Fredagen den 16 December var och kommer alltid vara en stor dag. Dagen då jag blev mamma till dig, Kyriako!! Älskar dig!!!

2 kommentarer:

Sanja sa...

Å va fint skrivet, får faktiskt tårar i ögonen..
Känner igen det där med överfullt på bb :-) Mysigt och störande på samma gång..

Jo sa...

Usch, där har vi verkligen en kulturkrock som heter duga - undrar om grekiska kvinnor njuter av 20 pers som kommer och hälsar på när man ligger där och har svinont och är alldeles yr av all intryck från förlossning/kejsarsnitt och faktumet att man har blivit mamma..? Kanske hade det förstås känts annorlunda om det funnits någon från ens egna familj med i det stora gänget... När fyy! Får ganska grav ångest när jag tänker på kliniktiden med bägge barnen, massa märkliga känslor och hormonrus. Tyckte till och med att telefonsamtal och sms var jobbiga... En av de stora högpunkterna var dock när du kom och hälsade på mig Karro, en helt ljuvlig överraskning, någon man kunde prata på riktigt med för en liten stund! Tycker att Kyriakos valde en mycket bra dag att födas på för övrigt. Stor kram och massa julkärlek till dig och din familj!