Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 4 november 2011

Kokar

Dagen började bra här. Fredag och allt. Men så gjorde jag misstaget här vid datorn och gick in på aftonbladet och läste om "Greklandskrisen". Eller rättare sagt svenska folkets kommentarer om hela situtationen. Svenskar som tror sig veta ALLT och som smutskastar hej vilt. Fy fan!!!
En skrev att greken lever lyxliv, vilket jäkla lyxliv pratar du om, file mou???? Kom du hit och jobba 1 år så ska vi se om du har samma uppfattning efteråt. Nej du skulle inte palla. Fortsätt du ditt liv i sverige med fast anställning, OB-tillägg, betald övertid, pappaledighet, trygghet, försäkring med mera. Vet du vad greken kallar det? Jo LYXLIV.
Nu loggar jag ut och får försöka lugna mig med en kopp kaffe. Här i vårt lyxland.....

8 kommentarer:

Anonym sa...

Akta dig, kaffe är inget vidare lugnande! Först vill jag framhålla att jag inte bor i Sverige eller är svensk medborgare, efter detta kan jag instämma i din kritik av bortskämda svenskar, som inte har en aning om hur vanligt folk lever i Grekland. Däremot vore det på tiden att få bukt med korruptionen i nämnda land, var hitta den osjälviska och dödsföraktande person/personer som vågar ta i tu med detta? Ingen ur den gamla maktkoncentrationen i alla fall.
h. Inga-Britt

Monica P sa...

Just det!

Anonym sa...

absolut!inga ob tillägg här inte komm o plocka lite loiver o känn av hur det är att jobba!!!

Maja baja sa...

Håller med.. jag blir galen på alla enfaldiga stupida människor i min närhet här i Sverige som klagar på grekens lyxliv..

Jag förklarar att om du vill leva lyxliv som greken då får du jobba ca 60 timmar i veckan, utan anställningstrygghet, betalt semester, OB eller helgersättning för ca 600-800 euro i månaden.. du har max ett par veckors semester om året.. "om du ens har semester"

dom flesta brukar hålla tyst efter det!

Anonym sa...

Varför lägga energi och bli arg på vad folk som har dåliga fördommar skriver.
Det är bara att lägga dessa åt sidan. Marita

Anonym sa...

Hej, Vad bra skrivet! Förstår precis vad du menar. Jag bor i Sverige och är också gift med en grek. Jag får nästan varje dag frågor om hur det går i Grekland och varför de går i pension vid 40 år och varför de har en massa pooler som de inte betalar skatt för m.m. m.m Jag är jättetrött på detta... Allt jag hör är negativt. Jag säger gång på gång att allt som står i tidningarna inte stämmer men ingen verkar fatta. Min svärmor i Grekland får 0 kr i pension! (hon är 68år). Henne läser man inte om i tidningarna. Min svägerska arbetar 9-21 varje dag + lördagar 9-15. Vi har nyss varit i Grekland och hjälpt min svärfar ekonomiskt pga av att han skulle opereras. Vi betalade 30.000 kr för detta! Utan operation hade han inte klarat sig. Tycker det är skrämmande med alla fördomar som finns. Min son som fick jobb direkt efter gymnasiet och har arbetat sedan dess fick häromdagen en lapp från sina arbetskamrater med historien som cirkulerar på facebook mm "hjälp en grek" som handlar om de lata grekerna. Vad ska man säga... Jag saknar ord och blir så upprörd. Ha en trelig kväll! Kali nichta!

Karro sa...

Ja vad ska man säga. Jag gör som Marita skriver, lägger inte mer energi på skiten de skriver. Låter dom fortsätta i sin lilla bubbla. Vi verkar ändå vara många som VET SANNINGEN och VERKLIGHETEN.
Trevlig helg till er alla.

Anonym sa...

Hej Karro!

Du e bäst!
Att tro att media ger en bra och objektiv bild av vad som händer i världen är rätt korkat. Men, tyvärr så tror många att de har skapat en objektiv bild av grekland när de får höra om statsanställdas förmåner, pooler osv.

Jag fullkomligt älskar din liknelse om "mupparna" på 5:ans Ullared. (även jag är en Ullaredare, som tar med mig mina barn dit en gång om året när vi är nere på västkusten och hälsar på mormor och morfar.) Vi andra som faktiskt gör våra inköp, beter oss normalt och inte är så intressanta för media, ja vi går dem spårlöst förbi...

Många styrkekramar till dig.
Fru W, Östersund