Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 18 april 2011

Krisen

Hur märker ni av krisen? Den frågan får jag ofta av svenskar. Har ett svar färdigt i huvudet även om jag tidigare inte velat skriva om det på bloggen. Så här låter svaret. Klart vi märker av krisen. Bensin, sprit och cigaretter har blivit skitdyrt. Jag menar 1,8 euro litern och min Fiat blir knappt halvfull av 20 euro. Man kör inga långsträckor i onödan. I supermarketen har det också blivit dyrare i och med att momsen som sagt höjdes men å andra sidan har företag/märken börjat med riktigt bra erbjudanden. Tvättmedel för 18 euro kan man få för 13 euro vid kampanjer. Pampers har också sänkt priset på sina blöjor. Mig miste dom som kund för länge sedan då jag upptäckte att LIDLs tyska märke fungerar alldeles utmärkt. 9,65 euro för 5o blöjor. Halv priset om man jämför med Pampers. Det som är mest tragiskt och som gör mig nedstämd är att butiker, affärer en efter en stänger ner. Det gör mig ledsen att gå runt på chania stads shoppinggator och se igenstängda affärer med skyltar "Att hyra" upphängda. Många affärerna har sänkt sina priser, vilket i och för sig är bra. I fredags köpte jag ett par vårskor för 17 euro. För ett par år sedan skulle dom säkert har kostat mig 47 euro men vem har råd att betala så mycket. Visst finns det den klick som har gott om pengar även idag men större delen av folket håller i sina pengar, sparar och vågar knappt unna sig något. Pengarna till hus, lån, bil, hyra, räkningar och annat viktigt räcker ju knappt. Och håller folket i pengarna så handlas det inte och företag, affärer och verksamheter stänger igen. Fler arbetslösa, fler människor med mindre pengar. En ond cirkel, det vet vi alla. Inte blir men på bättre humör av att lyssna på nyheterna heller för det är bara elände, nedskärningar, inbrott, rån och hur dåligt ställt det är med landet. Så får vi också dålig publicitet genom ett gammalt våldtäktsfall på Samos och svenskarna skriver "bojkotta grekland". Ingen mer kommentar om det. Tidigare har folk att träffats på tavernor eller kafen. Kaffe eller middagar, 5 euor eller 50 euro har inte spelat någon roll. Förra sommaren tror jag att vi var "ute och åt" max 2 gånger. Det har liksom tappat lite av charmen och man tänker sig för innan man går på fisktaverna och "hostar upp" 60-70 euro. Det är inte värt det helt enkelt. Vi har folk i släkten och umgängeskretsen som alltid haft gott om pengar. Givetvis egna företagare som gjort jobb svart och kvitton inte existerat. Barnen har växt upp i märkeskläder och Diesel var lika självklart för dem som Ullared var för mig som liten, hihi. Bouzouki var och varannan helg, stora gåvor på bröllop och dop, fina bilar, resor och andra nöjen. Dessa människor har det tufft idag. Landet behöver en riktig "make over" och denna kris kommer göra landet till något bättre. Men det som är tragiskt och orättvist är att det är våra barn som kommer få betala för det. Våra barn kommer få betala för den summan av pengar som "försvunnit", ätits upp av politiker, statligt anställda som efter 12 arbetsår vid 38 års ålder kunnat "gå i pension" och fått ut över 1500 euro i månaden. Våra barn som är oskyldiga och som bara fötts rakt in i krisen. Det gör mig fly förbannand. Avslutar här. Blir bara så arg när jag tänker på det. Det var väl också en av anledningarna till varför jag inte skrivit om det tidigare. Man blir helt enkelt bara så AAAARRG!!!!!

2 kommentarer:

Tove sa...

Kan bara nicka infallande i det du skriver, tyvärr! Det är bara för dj-t att politiker och banker klarar sig när de är de som är ansvariga för denna kris. Och det är alltid "vanligt" folk som blir arbetslösa och måste lämna sina hem för att de inte kan betala sina lån. De "stackars" chefer som måste avgå har sina fallskärmar på miljoner...

anneli sa...

Visst blir man så arg!!!!!Av samma anledning har jag ej heller skrivit om krisen. Här i små byarna märker man tydligt av den. Det bor mestdels äldre här, finns inga äffarer i byn,förr kunde de ta taxin för att handla men med dessa bensin/dieselpriserna samt nedskurna pensioner är det uteslutet.
Skolbussen var trasig en vecka, barnen får stanna hemma om inte föräldrarna kan skjutsa dem.
Och så många utländska hotellägare som ej betalar IKA för anställda,en grekisk väninna jobbar hos en för rena svältlönen, sonen fick astma och vad betalar man för alla mediciner utan IKA!!!!
ARG är ordet!
Samtidigt kör byn rikaste runt ensamma i sina flotta bilar !