Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 14 mars 2011

Mer mark

Svärfar har köpt ännu mer mark. Mark där en massa olivträd skall planteras. Just nu är den marken täckt av skog. Ja alltså träd, buskar, gamla stenvallar, stickiga buskar och annat som skall rivas bort. Med handmotorsåg gick Giorgos loss och ett tag var jag lite rädd. Motorsågsmassakern på högst nivå.
Vi andra var med handsåg eller hjälpte till att dra bort alla grenar, trädstockar och skit som skulle dras undan ner mot vägen. 3 timmars hårt arbete. Exklusive den tid det tog för svärfar, Giorgos, svägerska plus man att diskutera hur vi skulle jobba. I vår grekiska familjen finns det ingen direktvald arbetsledare utan alla i familjen kan,vet bäst. Gissa hur låååånga diskussionerna kan bli. Jag sitter mest bredvid och lyssnar på dem när de pratar i mun på varandra, skriker och lyssnnar inte på vad den andra säger. Ibland har jag funnit ut att dom alla 4 vill samma sak, fast dom säger det på olika sätt och det hör till att man ska tjafsa och bråka. Varför komma överrens direkt?
När vi var klara för dagen frågade jag hur många procent av marken vi klarat av blev svaret knappt 5 %.
What? Det var nära att jag öppna munnen och tänkte komma med förslaget "skogsbrand". Jag menar det är väl bara att tutta fyr på "skiten" och så är det klart. Kalhygge.
Så verkar ju så många andra greker göra. Konstigt att just "min" grekiska familj i detta fall ska följa lagar.
Idag värker hela kroppen. Imorgon är det dax igen. Och i övermorgon, och nästa dag.....till helgen.....
Det som håller mig uppe är att vi har i alla fall den bästa olivoljan. Även om det lär dröja många år innan det blir verklighet på denna nya mark.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Hej, Vilken trevlig sida, värdefull för oss som ska åka till Kreta. Tänkte att du kanske kunde svara mig på hur öppettiderna i resturanger och affärer är just över påsken. Vi åker ner den 21 april till Makrigialos och hem den 28 april. Tänkte hyra bil under tre dagar för att se oss omkring lite och undrar vilka dagar som är bäst att åka runt just vid påsk. Vi har en snart 2-årig dotter med oss också så om du har några extra tips på ställen att besöka kring Makrigialos med barn så tar vi tacksamt emot.

Hälsningar
Sandra

Karro sa...

Hej Sandra!!
Känner inte till östra delen av ön så bra därför vågar jag inte på mig att ge svar.
Har skrivit tidigare om påsken och kyrkan. Vi går i kyrkan fredagkväll, lördag midnatt. Söndag är det stora dagen och vi grillar lamm, äter, dricker och umgås.
Hör på hotellet när ni anlänt och se om ni kan få tips och ideer där.
Trevlig semester!!