Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 22 februari 2011

Avbrott

Läste meddelande på elstolparna att igår måndag skulle vi ha strömavbrott 08,00-10,00.
Mycket riktigt prick 8 stängdes allt ner och utanför huset hör vi de statligt anställda för elbolaget DEH börja sitt arbete.
När Chrissi gick och la sig vid halv tio la jag också mig på sängen och läste. Efter en timme vaknar jag ( ja jag somnar alltid när jag läser ) och hör hur det borras på vårt tak.
Chrissi vaknar också och vi går ut på balkongen där 2 karlar håller på att jobba. Vi ska ändra denna elkabel för den har ett dåligt läge och kan fatta eld.
Hmm...ok. Funkat bra de senaste åren huset stått här men säger ni det så byt för all del.
Klockan är 11 och vi har ingen ström och jobbet ser halvfärdigt ut.
Då ska Karolin leka grekisk hemmafru och frågar karlarna om de vill ha kaffe.
Jo visst, gärna det. Frappe tack.
Väl inne i köket säger jag till mig själv, åh hur fan gör du frappe utan ström?, vänder upp och ner på hela köket för att hitta en gammal shaker så att jag får skaka till skummet.
Kanske inte de snyggaste kaffe jag sett men jag behövde inte oroa mig för dom slickade nästan glasen till sista droppen.
Karlarna tog sig friheten att dra fram våra trädgårdsmöbler, askfat, vevade ner ena markisen för att inte få solen på sig under deras lilla kafferast. Och så satt dom där. Drack kaffe och rökte i godan ro.
Halv 12 ropar ena grannfrun om det blir någon ström idag eller ej. Klart det blir ström svarar karlarna och fortsätter sin kafferast.
Snabbt övergår jag ifrån grekisk hemmafru till en svenska som skäms och känner sig skyldig på att dra ut på tiden för att hon gjort kaffe. Nu är väl alla i hela området arga på mig och serveras det inte lunch i tid idag är det mitt fel. Säkert typiskt svenskt tänkande men så kände jag det.
I dessa kristider pratas det mycket om det statligt anställda och alla sparpaket. De har fått lägre löner, avdrag på förmåner och annat. Och det är de statliga som strejkar, klagar och tycket det är så orättvist mot dem.
Genom denna kafferast fick jag dock det bekräftat. De statliga är lata, jobbar knappt, vill ha mer å mer pengar men arbeta mindre å mindre. Så nu fick jag det sagt. Visst finns det undantag. Men de är få.

När dom äntligen var klara klockan 12, med kaffet alltså, tackade dom så mycket och gick.
Tänkte nästan krävt dom på pengar, typ 2 euro per kaffe, för det hade dom haft råd med. Så bra med pengar dom tjänat genom åren har dom säkert kunna spara ihop en hel del.
Men nejdå det är ju synd om dem i dessa kristider med lönesänkningar.
Men dom andra då, dom som aldrig haft det bra, som aldrig haft tillräckligt höga löner men som också drabbas av lönesänkningar eller blir av med jobbet?

Strömmen kom tillbaka först halv ett. Kanske karlarna åt lunch hos någon grannfru innan dom tryckte på "start" knappen?? Ja dom stackarna måste ju ha mat också.........

Inga kommentarer: