Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 11 januari 2011

Tillbaka i vardagen.

Tack å lov. Slut på sovmorgon och tv-morgon. Tillbaka till skolan, matlagning och verkligheten.
Visst var det ett ok jullov. Lugn och förkyld kan väl både julen och nyåret sammanfattas till.
Mycket grekiskt släkt och mycket prat. Kan bli för mycket av den biten och jag är glad att det är ett hyfsat uppehåll nu tills påsken.
Jag tänker ofta "jaja, alla är vi olika" men denna meningen eller tankesätt finns inte i en grekhjärna. På en av middagarna kom det på tal igen om att våra barn går till sängs sååååå tidigt. Ja det låter nästan på vissa personer som att våra barn är helt onormala. Ok i grekiska mått kanske dom är lite onormala men vårt familjeprogram funkar för mig och giorgos och så vill vi ha det. Jag skiter väl fullständigt när era barn går och lägger er. Men nej nej, man ska tvinga sina övertrötta barn att stanna hela firandet i de rökfyllda husen och fast att de gråter och kliar sig i öronen får dom inte somna. Säg mig vem ser nöje i det? Föräldrarna? Barnen?
Jag fattar inte. Men ok, alla är vi olika och är uppfostrade och uppfostrar på olika sätt.

Nu har jag tack å lov "växt till mig lite" och skiter faktiskt i dessa kommentarer så när barnen är trött tackar vi för oss och åker hem. Så det så.

2 kommentarer:

Tina sa...

Till och med min tio-åring har behov av att gå till sängs så tidigt som vid 20-tiden många kvällar med skola dagen därpå. Absolut senast 21. Och vi börjar varva ner vid 19:30-20. Och det är jätteskönt! Så jag ser inte vitsen med att låta honom vara uppe längre bara för att han är äldre än de små eller för att alla andra grekbarn är uppe längre. Och han klagar nästan aldrig (bara om det är någon speciell fotbollsmatch-som inte alltför sällan BÖRJAR klockan 22). Visst är det många som sover efter skolan här men jag tänker att det är bättre för kroppen att få sammanhängande sömn! När vi har lov får vi andra tider men det är ändå sällan barnen går till sängs efter klockan 22. De somnar av sig själva... ;-)

Karro sa...

I know. Det som irriterar mig mest är att man inte får vara olika. Nej deras sätt är bäst, bla bla bla.
Anyway, orkar inte tänka mer på det nu. Hoppas ni mår bra.