Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 28 november 2010

Ärligt talat....

Genom dessa "grektider" har jag ofta läst och hört turister, gäster, besökare säga "grekerna är ett så trevligt, hjälpsamt och ärligt folk". Efter att Giorgos slutat jobba för säsongen har jag honom hemma rätt mycket och eftersom han är mannen i huset tillhör tvkontrollen honom ( hehe ) så det blir mycket nyheter och detta ständiga krisprat.
Då slår det mig att greker är nog bland det mest oärliga människor i hela världen. I alla fall i Europa. Hello, hur många jobbar inte svart, utför jobb utan kvitton, stoppar "mut kuvert" till doktorn, drar en vitlögn för att hjälpa en släkting komma undan brott/staff, fuskar med betalningar.
Och man blir påverkad av dem. Jag har själv trixat lite med mina jobbdagar för att kunna få ut mammapenning i 6 månad och det är inget som man smusslar med utan det känner fan hela släkten till och ingen tycker det är konstigt.
Skulle det varit i sverige hade jag säkert gjort i byxan när jag lämnat in papper och uppgifter hos försäkringskassan men här stod jag på IKA och ljög dem rakt upp i ansiktet och tyckte att det var väl inget brott.

Hjälp mig, varför är grekerna så ärliga? Vilken är din uppfattning?

Min vännina med sambo var på besök och hon glömde kvar sin väska med plånbok och mobil i taxibilen. Snabbt sprang dom in på ett kontor och ringde på hennes mobil.
Nai? svarade taxichaffören som då hittade väskan och erbjöd sig köra tillbaka till taxitorget i Chania där dom väntade. Chaffören ville inte ha någon ersättning för det hela. Ja detta är ett bra exempel på deras ärlighet. Fler såna?

När Giorgos och jag i vintras var i Sverige åkte vi till Ica Maxi för att handla. Dom har självscanning där och när han såg hur det funkade utbrast han bara " det skulle aldrig funka i grekland". Varför inte? Svaret förstår ni själva. Affären skulle varit tom på en vecka. Och kassorna skulle också vara tomma. Tomma på pengar.

Att ta pengar ifrån privatpersoner gör man inte, men att lura myndigheter, kedjor, stora företag eller staten på pengar är dom flesta uppväxt med och den kunskapen går ifrån generation till generation och utnyttjas i stora mått.

Bara en fundering så där på söndagskvällen.

4 kommentarer:

Sussanne sa...

Hej! När jag var där i somras glömde jag min kamera i taxibilen. Jag hade inte märkt det utan la mig vid polen på hotellet.Efter en stund kommer taxikillen tillbaka och pratar med pollkillen. Hade jag inte känt igen han hade jag nog inte fattat att det var min kamera. Han ville inte ha någon ersättning men fick en storkram som tack. Det skulle aldrig finnas i Sverige att dom kommer och lämnar tillbaka saker. Älskar Kreta och kommer absolut att åka dit fler ggr. Har varit där 2ggr nu. kram

Tove sa...

Det där är nog inte bara typiskt för greker... spanjorer kan också!

Jo sa...

Jaa du... Jag tror att det är en ond cirkel som har pågått i detta land i väldigt många år. Myndigheterna och landets ledare har alltid roffat åt sig här. Man kräver alldeles för mycket av folket för att det ska anse att det är värt att vara ärlig. Samtidigt fyller de sina egna fickor till bredden med skattepengar. Man lovar saker som man aldrig uppfyller, varför ska småfolket vara ärligt om inte storebror är? Ett gyllene exempel: Jag jobbar som skribent med kunder i Sverige. I Sverige vill alla sköta sin business "rent" och började räva mig på kvitton. Jag undersökte möjligheten att regga ett litet företag så att jag skulle kunna sköta all på rätt sätt, men det skulle kosta mig mer än vad jag skulle kunna tjäna, runt 700 € varannan månad bara i försäkringsavgifter. Sedan skulle skatt och andra avgifter också dras. Man gör det omöjligt för folk att göra rätt för sig med detta system och det föder en myglarmentalitet. Sen är det som du säger, och det ska grekerna ha, att man ser om sina nära kära till allra yttersta mån. Nästan till överdrift i vissa fall (som att man utan tvekan röstar på sin släkting som är lokalpolitiker, utan att ens ifrågasätta vad han står för).

Lisa Armani sa...

Hei! Fant nettopp bloggen din og måtte bare lese og lese! Har selv bodd på Kreta i Rethymno i ett år og kom tilbake til Norge i august 2010, så det å lese om den greske hverdagen er utrolig morsomt for meg nå. Så bra at du blogger så ofte! :D

Er så morsomt å lese hva du skriver, har vært borte i mye av det samme selv. Er ikke så rart at Hellas er fattigere enn noen sinne. Men for en sjarm som ligger over kulturen uansett!