Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 20 september 2010

Hösten är här...

Ja inte om kollar vädret. Känns som om vi tar en favorit i repris och kör sommaren en gångtill. Jaja, jeansen och stängda skor får alltså vänta ett tag till.
Idag tog jag och Chrissi en tur till marknaden. Har turen att ha "måndagsmarknaden" i grannområdet så jag handlar nu frukt och grönsaker där. Har man väl börjat att handla frukt och grönt på en marknad har man nog väldigt svårt för att nöja sig med supermarkets utbud senare. Det är som om mataffärens frukt o gröntavdelning ser helt vissen, uttråkad och grönsakerna nästan skriker "kom å hjälp mig att dö".
Medans på marknaden lyser dem av färskhet och strålar nyttigheter runt sig. Man handlar lätt för mycket!!!
Och varför skulle hemmafrulivet vara trist. Det är ju omväxlingar hela tiden och tiden bara rusar iväg. Nu går vi ju mot hösten och med risk för "grekisk hemmafrus varning" skriver jag att nu byts ju nästan hela veckomenyn ut. Vi lämnar tomat, aubergin, zuccinsäsongen bakom oss och i helgen planterade vi brocolli, selleri, blomkål och något mer som inte minns.
Jo det är sant. Jag brukar oftast göra små veckomenyer i huvudet. Basen är 2 dagar kött, 1 dag fisk, 1 dag kyckling eller kanin, 1 dag "ospria" alltså bönor, linser, kikärter, 1 dag valfritt som kanske spagetti, pastitsio, omelett. Söndag brukar vi åka till byn på lunch och det anser jag som min "lediga dag" ifrån matlagningen. Och sen ibland brukar jag strejka, det gör ju ändå alla andra i detta land, så då beställer vi mat någon kväll. Alla matställen har ju dessa deliverymoppar som kör runt hela stan och lämnar mat.

Imorgon är det kycklingdagen. Så det blir "kylling" i tomatsås och med "mpamies" bamies. Ingen aning vad det heter på svenska. Men gott är det i alla fall!!!

2 kommentarer:

Jo sa...

Mpamies heter okra på svenska (och engelska). Jag måste säga att jag är imponerad! Du har verkligen integrerats i det grekiska samhället :D, särskilt när det gäller matkulturen.

Du fick alltså eda? Åt mig säger de att de företdrar ryggmärgsbedövning framför eda och jag känner inte till fördelar och nackdelar. Har du någon kommentar kring detta? Och... hur kändes det när det höll på? KRAM!

nettane68 sa...

Ha ha, du är så öppet härlig när du beskriver dina tankar. Känns som ett skön miljö att leva i. Du skriver att jeans och tröja får vänta ett tag till. BRA tycker jag och min familj. Vi ska till Gerani den 10 oktober och kommer stanna på Kreta i 2 veckor. Eftersom det bara vill regna och blåsa här hemma i sydsverige vill vi ha så varmt som möjligt. Vi har aldrig åkt så sent till Kreta, så vi är lite oroliga för hur ert höstväder kommer att vara?

Det är åtta år sedan min lille prins föddes, och det känns absolut inte så längesen. Han föddes med akut kejsarsnitt och hade väldigt dåliga poäng när han kom ut. Han togs direkt till neonatalavdelning och fick ligga i kuvös. Jag kommer ihåg hur liten han var, han såg ut som en fågelunge. Visst tyckte jag att han var vacker fast jag alltid tyckt att fågelungar är de fulaste ungar som finns? Så konstigt livet är och vi med det!

Tack för en rolig och känslo sann blogg!!