Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 25 augusti 2010

Ett stort BRAVO!!!!

Åkte akut till sjukhuset i fredagsmorse på grund av magont troligen blindtarmen sa min husläkare tidigare på morgonen. Ifrån klockan 11.30 undersökte dom mig. Först klockan 19.30 kunde dom ställa diagnosen. En liten cysta på höger äggstock. Blev inskriven direkt på sjukhusets gyn och förlossningsavdelning. 4 dagar skötte dom om mig, gav mig antibiotikakur, nya blodprov. Igår tisdagsmiddag skrevs jag ut men ska på återbesök nästa vecka för att se om cystan helt försvunnit eller hur det går.
Vad vill jag ha sagt med detta inlägg? Jo, grekerna klagar ofta på sitt lands sjukhussystem men jag är helt ärlig när jag säger att hellre blir jag sjuk här än i Sverige. Jag har väldigt dåliga erfarenhet av det svenska. Och senast nu i somras läste jag skräckexempel på hur folk skickas hem ifrån akuten utan en enda undersökning och blir uppmanade till att ta Alvedon vid smärta. Trillat och slagit i axel och du får inte ens en röntgenbild?

Chanias sjukhus stod klart tills sommaren 2001, alltså snart 10 år gammalt. Ja visst hänger gardinerna på sne, maten var inte någon höjdare ( men säg något sjukhus som har en smaskig meny, nej det är bara i fängelset det serveras god mat ) och mina sänglakan hade några små hål.
Men alla patienter tas på allvar och på mig gjordes det vanlig röntgen, ultraljud över magen, gyn ultraljud och till sist någon typ av magnetröntgen ( inte så haj på alla dessa maskiner ) .
Och även om det är i kristider och samtliga läkare och sjuksköterskor har utsatst för regeringens sparpaket med nedskärda löner och stora förluster i deras plånböcker så var alla så himla hjälpsamma och vänliga.

Blir väl inte av att jag sätter in en "dagens ros" i lokal tidningen här men det känns i alla fall bra att berömt personalen genom detta inlägg.

11 kommentarer:

Tessan sa...

Men vännen =(
Hoppas du känner dig bättre!
Bra sjukvård!
Krya på dig!
Kram Tessan

Grekland nu sa...

Håller med dej! Jag har heller inget att klaga på här (förutom vissa tråkmånsar inom vården som borde gå på charmkurs), men man gör verkligen en massa undersökningar så fort man kommer till akuten. Hoppas allt ska gå bra för dej!

Anonym sa...

Jo men sätt in en ros i tidningen!

Men fängelsematen???Är den särskilt god?
Kram och krya på dig säger Eva Henriksson

Anonym sa...

Krya på dig!

Hälsning från Värnamo.

annai sa...

Jag kan tänka mig massor av länder jag hellre blir sjuk i än Sverige.
Eftersom jag bott utomlands så länge har jag ju inte så mycket egen erfarenhet av svensk sjukvård, men förfasas varje gång jag pratar med min familj i Sverige om systemet där, som mest verkar ´"telefonbaserat".
Vad skönt att du blev så bra omhändertagen. Hoppas du mår mycket bättre nu!
Kram

Anonym sa...

Jag håller med att sjukvården är sjukt (hehe) mycket bättre på Kreta än i Svealand!
Fick en son för 6 månader sedan och gick hos en barnmorska/läkare på det allmänna sjukhuset Venizelio i Heraklion och kan bara berömma både honom och alla sjuksyrror inblandade. Kände mig trygg och väldigt väl omhändertagen av alla trots att jag knappt pratar grekiska.
I Sverige har jag via en familjemedlem fått erfara det värsta, att inte få hjälp eller bli hörd av någon i systemet vilket i slutändan ledde till självmord. Såå tragiskt för ett annars fint Sverige.

Tove sa...

Kanske detta kan få dig att bli riktigt bra igen!
http://www.youtube.com/watch?v=LbmO5fSqrN0
Lite Brokeback Mountain eller!?

www.silvia.blogg.se sa...

Hoppas att allt ar bra nu!!! Stor kram kommer harifran!
Jag maste saga att jag kanner precis samma har i Italien. Dalig kvalitèt pa sjukhuset, men bra kvalitèt pa varden.
De gor ALLA tankbara kontroller pa en gang (men kanske inte alltid med ett leènde pa lapparna....).
Krya pa dig!!!!

Anonym sa...

Hejbor du i kato stalos jag har läst att du skriver mycket om just stalos. Har precis kommit hem efter min femte gång på rose hotell.

Tina sa...

Jag kan bara hålla med. Här görs faktiskt fler undersökningar än i Sverige. Hoppas allt blir bra för dig!

Eva sa...

Hoppas allting går bra!

Håller med om att sjukvården tar patienten på större allvar i Grekland. I Sverige vet man snart inte vart man ska vända sig. Bara remiss hit och remiss dit...