Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 25 juni 2010

Du är ju inte blond....

Kyriakos har hittat en ny lekkompis här på gatan. Andonis 4 år. Igår stannade jag och pratade med hans pappa som satt ute på bakgården där barnen lekte.
Han berättade att han hade förstått Kyriakos även om han mixar grekiska och engelska. Engelska tänkte jag. Min son kan bara Hello, Thank you och Happy Birthday på engelska vag jag vet.
Jo då, sa pappan, han frågade mig om vi inte skulle spela "fotball" och sen ville han ha lite "juice".
Jag fick förklara att engelska fotball är likt svenska fotboll och juice är samma.
- Är du svenska? frågar pappan.
- Japp 100 %, säger jag.
- Men du är ju inte blond, säger han och så får vi det bekräftat att än idag finns det folk som tror att alla svenskor är blonda.

1 kommentar:

Jo sa...

Det där fick jag alltid också höra när jag var mörkhårig och när jag sedan berättade att jag var blond, under hårfärgen så tappade folk alltid hakan. "Du ÄR blond, men FÄRGAR det mörkt?!", oförståeligt tydligen, hehe...