Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 28 april 2010

Tiggare

Härom dagen ringde det på dörren. Det händer väääääldigt sällan. Typ bara när delivery killen kommer med mat. Men spontant ringer aldrig någon på. Vänner och familj går in genom balkongdörren i köket.
Men som sagt härom dagen hängde någon på ringklockan. Jag var och bytade blöja och skyndade mig att öppna med dottern hängande i famnen.
Utanför står en (zigenare) dam med ett litet barn hängandes i famnen.
- Snälla kan ni ge mig pengar, det är så dyrt med barn, vi är hungriga, är det en flicka eller pojke, grattis till dottern, jag också många barn har, snälla ge mig en slant, novalac mjölk från apoteket så dyrt, snälla ni.
Hon låter nästan som en bandspelare där hon tryckt på play och sen slutar hon inte. Bla bla bla och hon babblar på.
- Nej, säger jag, jag ger inga pengar.
Men så kom jag på att jag hade en burk med just novalac som hon nämnde ( bröstmjölksersättning som man köper på apoteket för 12 euro. Räcker typ i 4 dagar. Dyrt som fan kan jag hålla med om )
- Du kan få denna, säger jag. Och sträcker fram novalac burken till henne.
Hon tittar med avsky på den och säkert har hon aldrig sett eller hållt en sån burk i handen. Säkert ammar hon alla sina barn för ingen fattig tiggare har råd att köpa sån mjölk.
Hon muttrar lite och säger - Ni inte ge mig pengar också?
Nej du kvinna pengar ger jag inte när jag vet att du inte vill ha pengarna till barnens mat utan till annat.
- Nej jag ger inga pengar. Hejdå! och så stänger ( och låser ) jag dörren.

Att tiggarna går runt eller sitter på gatan nere i stan är vardagsmat. Man ser dom i gatuhörn, barn som tvättar bilrutorna när trafikljuset visar rött och vid längre bilköer går dom runt och lägger tändare eller pappersnäsdukar på bilens framruta oftast fastklistrat ett papper där det står att "jag har 5 barn, inget jobb. Snälla ge mig en slant".
Men att dom ska börja gå runt bland husen är nytt. Och otäckt. Det visas på nyheterna varje dag om inbrott, rån och överfall. Alla är "hungriga" efter pengar i detta land just nu. Tyvärr.
Zigenarmamman var också hungrig efter pengar. Men jag valde att mätta barnets mage.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag tycker att du gjorde helt rätt! Håller med dig om att det är lite otäckt när de börjar gå omkring bland husen och ringa på. Ingen bra utveckling! Se till och hålla dörren låst!
Hur är vädret på Kreta nu?

Må så gott!//Jenny

PS Jag tycker väldigt mycket om din blogg och följer den regelbundet!

Diddi sa...

Hua..gäller att hålla dörrarna låsta. Kommer man som turist märka av krisen tror du? Har allt blivit dyrare? Hur som helst längtar vi ner nu. Till midsommar kommer vi! :) Kanske din man som hämtar oss vid flyget i år också. Nästan säker på att vi åkte med han förra året. Gosedjur hängde framme vid förarsätet:)Jag viska till min man..jag läser hans frus blogg. Vilken blick jag fick...haha. Galen fru jag har gissar jag han tänkte. Kul när du uppdaterar, men har full föståelse för att du har fullt upp. Kram

JennieC sa...

Samma sak händer här, två gånger den senaste veckan. Mycket obehagligt.

Karro sa...

Hej på er!!
Vädret är lite si och så där. Vissa dagar känns det som höst. Imorse var det 14 grader och lite moln. Blir ju varmare längre in på dagen men med nordlig vind är det lite kyligt. I skuggan alltså. Solen värmer skönt.

Krisen märker väl alla av. Vet inte riktigt hur turisterna kommer uppfatta det hela. Många greker har förstått att dom måste sänka sina priser, göra specialerbjudande och annat för att locka till sig folk och överhuvudtaget få in några pengar.
Medans andra säkert höjer priserna för att dom behöver pengarna desperat för att kunna betala sin lån och mätta familjen. Frågan är om det är rätt sätt?

Mannen har mest transfer för Airtours om fredagar, ibland någon Apollotransfer men visst kanske det var han?
Stöter ni på honom så avslöja inte för mycket om vad jag skriver om honom på bloggen. Han kan ju inte svenska och har inte någon aning om allt jag skriver, haha. ( skämt )

Försöker hålla i gång bloggen men både av tidsbrist och ett allt för vanligt hemmafru-mammaliv blir det inte så många inlägg längre.
Vem vill läsa om mina läckra recept till en 7 månaders flicka och mina bråk med en trotsig 4 åring???

Stor Kram till er där ute!!

Anonym sa...

Hej, jag snart åka till Kreta. då till Chania. Undrar vart man ska åka och handla om man vill shoppa kläder mm? Finns butikerna som tex zara, mango osv där? isåfall vart?
MVH Ida :)

Anonym sa...

Usch Karro, låter inte bra.
Det är ju faktiskt inte allt frö lätt att hitta till Er heller?!
Bra gjort! Det värsta är att ge pengar.
Måste höras snart!
KRAM Tessan