Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 19 december 2009

Lördag innan jul....

Vi åkte ner hela familjen till stan. Fint väder. Lördag innan jul. Borde vara fullt med folk tänkte vi. Men icke. Vi hittade för en gångs skull parking direkt. Det var tragiskt att se ett dött centrum. De bilar som stod parkerade var till butiksägarna. Och de flest butiksägarna stod och hängde i entredörrarna och väntade på julruschen. Som nog inte lär komma i år. Trottoarerna nästan tomma. På bilden ser ni en av huvudgatorna i stan som ALLTID är full med dubbelparkerade bilar med alarmet på. Men inte idag.
Att landet har en svår, mycket svår får vi väl säga, ekonomisk situation har nog ingen missat. Och det känns som om vi inte nått botten än. Alltså inte på väg åt rätt håll än. För eftersom ingen har pengar att spenderar så lär nog ännu flera behöva stänga igen. Och ännu fler arbetslösa. Vi hoppas alla på en vändning. Jag är inte mycket för politiken men mitt hopp ligger på Papandreou. Jag hoppas att hans bra minnen ifrån den tiden då han bodde i Sverige kommer fram och att han försöker göra om lite här.

Nog om det tråkiga. Men man behöver inte shoppa en massa för att få en bra lördag i stan. Bredvid saluhallen fanns det minitivoli och till och med en liten skridskorink.


Många hängde runt rinken och väntade nyfiket på någon "Bambi på hal is". Bara en tonårstjej vågade. Hon klängde sig runt ett varv sen var det nog. Jag hade lätt kunnat gjort en isdrottnings uppvisning där med mina svenska skridskominnen. Men eftersom det inte var riktig is och det var trots allt mer än 10 år sedan jag åkte stod jag också kvar och hängde. Tro det eller ej men dom spelade julsånger ur högtalarna. På SVENSKA. Ja, jag erkänner att jag stod där och sjöng stolt. Och fick tårar i ögonen.
Sedan gick vi vidare till stadsparken. Där var en massa jippon för barn. Helt underbart!!!
Barnen fick träffa tomten och bli fotograferade. Sen kunde dom lämna in sin önskelista på "posten" bredvid så skickades den till tomten.

Julmusik LIVE .

Men att åka tåg var nog roligast. Kyriakos åkte 2 gånger och rattade med ratten för fullt.
Vid utgången mötte vi 2 par vänner med deras barn så då fick vi gå tillbaka och Kyriakos åkte en 3:e gång. Oj vilken lyckad dag! Nu tar vi siesta!!

3 kommentarer:

www.silvia.blogg.se sa...

Det verkar ju hur mysigt som hellst! Har regnar det och ar allmant ruskigt. Min gube o min dotter har gatt o lagt sig och jag o lillkillen myser vid brasan/TV:n. Ha det sa bra!!!

Grekland nu sa...

Det där med den ekonomiska krisen känner jag alltför väl igen från Naousa också, där arbetslösheten är skyhög. Ingen trängsel alls i affärerna trots att julen närmar sej. Men vad kul att ni har en liten skridskobana! Men vem kan åka skridskor på Kreta? Inte särskilt många antar jag...

Åsa sa...

Även här på Rhodos är affärerna tomma, fast trafiken är som vanligt för hemsk i stan...Eftersom det är min första jul vet jag inte hur det brukar vara men jag antar att det brukar vara mer.