Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 7 september 2009

Lottdragning

När barnen är 4 år kan dom i mån om plats få börja på "förskolan". Måndag - Fredag 08,00-12,00.
När barnen är 5 år måste kommunen ge dem en plats på "lekis". Vid 6 års ålder börjar dom skolan.
Kyriakos blir 4 år i år och jag och Giorgos var dom första föräldrarna som skrev in sitt barn den 1 Juni. Visst hade vi hört att det skulle krisa sig med platserna i år eftersom det fanns så många 5 åringar och "restplatser" till 4 åringarna inte var så många. Men vad fan grekerna brukar alltid överdriva och i slutet ordnar allt sig. På ett eller annat sätt.
I fredags var jag uppe på skolan och fick besked om att dom inte visst än hur många barn de kunde ta och kanske turen fick avgöra. Nu idag fick Giorgos reda på att det kommer bli lottdragning av de sista 10 barnen för de återstående 5 platserna. Lottdragning??? Är vi på någon jäkla nöjespark eller?
Vi snackar om mitt duracellbatteri till son som måste få lämna huset och leka med andra barn.
( ja vi snackarockså om mamman som kommer bli tokig i vinter )
Av erfarenhet kan jag säg att jag har aldrig tur i lottdragning. Vann fan aldrig någon stor teddybjörn på Liseberg. I bästa fall någon liten chokladkartong.
Kan bara minnas att jag vunnit en gång och det var i skolan. Jag satt och höll tummarna för att inte vinna. Men nog fasen vann jag. Ett stort tungt paket med egen tennisträninggrej. Jag var så förbannad över att behöva släpa detta tunga paket hela vägen hem att jag aldrig använde vinsten.
Så jag är lite tveksam inför torsdagens lottdagning. Att hålla tummarna eller ej???
För er andra, önska mig lycka till. Tack!!

4 kommentarer:

Tina sa...

Som sagt. Annorlunda. Med det inte menat att det är sämre eller bättre någon annanstans. Bara annorlunda...

Annika sa...

Håller tummarna att du får platsen!

www.silvia.blogg.se sa...

Lycka till! Hoppas innerligt att han far en plats, dels for honom (Silvia alskar "skolan") och dels for dig (sa kan du agna dig mer at bebben).
Silvia borjade "skolan" nar hon var 2 ar och 9 manader, 2 veckor innan Ivan pluppade ut och jag maste saga att det var perfekt timing.
Haller tummar!

Eva sa...

Wow. Dra lott om dagisplatser, det vore nått för sosse-Sverige det =)

Jag brukade inte heller ha tur med lottdragning. Men det har killen, som vann en elgitarr senast vi var på Gröna lund. =)

Lycka till!