Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 20 augusti 2009

Organiserad, framförhållning och IKEA-beskrivningar

Jag är en rätt så organiserad person. I alla fall enligt mig själv. Gillar starkt rutiner och att planera saker. Några typiska mig saker.
Kan inte gå och lägga mig med ett stökigt kök. Föredrar att ta i tu med allt på kvällen för visst är det roligare att vakna upp till ett rent kök och en tom diskmaskin.
När julen ska "städas" ut lägger jag tillbaka allt organiserat och fint i dess boxar och skulle något från dekorationen behövas lagas föredrar jag att göra det då. Blir liksom trevligare till nästa jul när man ska klä granen om allt är helt och fint. Detta kallas kanske framförhållning. Något jag tycker att jag har. Men som min man i detta fall helt saknar.
Nu till vår kommande uppgift. Spjälsängen. Ja vi ska ju snart få en ny familjemedlem, som ni säkert alla vet. Här köper man inga IKEA-spjälsängar som man själv fixar ihop utan de flesta blivande föräldrar beställer fina stora "designade" spjälsängar med en massa livsnödvändiga funktioner ( så säger i alla fall butiksägaren ) som självklart kostar skjortan. I vårt fall köpte vi en till Kyriakos för 560 euro. Då var det inkluderat med myggnät och ett lakanset. Hyfsat billigt om man jämför med andra sängar och erbjudande vi tittade på.
När babyn var född kom dom ifrån butiken hem till oss och monterar upp spjälsängen inne i vårt sovrum. Detta gjordes under tiden jag låg på kliniken med vår nyfödde Kyriakos så det blev en surprise för mig när det äntligen var dax att åka hem. När sommaren kom och Kyriakos egna rum stod klart upptäckte vi till vår, eller Giorgos, fasa att spjälsängen var för bred och gick inte att få ut igenom vårt sovrum och absolut inte in i Kyriakos rum.
- Vi får väl montera ihop den och sen flytta över de lösa bitarna till Kyriakos rum och montera ihop den där igen, sa jag. ( man är väl för fasen uppväxt med IKEA-beskrivningar )
- Yeah sure, sa Giorgos.
Det hann bli augusti innan jag en dag fick värmeslag och beslöt mig för att fixa jobbet själv. Kyriakos, 8 månader, flög runt i sin gåstol medans jag svettig och arg skruvade och förflyttade bottnar, madrass, gavlar och fan å hans moster. Det tog mig hela kvällen att få ihop denna spjälsäng men gissa om jag somnade stolt om kvällen. Giorgos kom hem på natten efter en transfer och trodde någon hade kidnappad vår son då han upptäckte att spjälsängen inte längre stod i vårt sovrum.
När det något år senare var dax för Kyriakos att byta spjälsängen mot en stor säng ( även här en "kom-hem-monterar-vi-sängen-åt-er-bara-du-betalar-700euro") så hade jag denna svettiga augustikväll i åtanke och tänkte redan då att OM det blir ett syskon en dag innebär det att denna spjälsäng ska monteras upp. Igen. Hade Giorgos fått bestämma hade vi tagit motorsågen och fräst ner sängen i bitar och senare köpt en ny till syskonet.
Men nej, nej sa snåla smålänningen Karro ( ok jag är hallänning men bor väääldigt nära gränsen till Småland ) så jag skickade ut Kyriakos och Giorgos på balkongen. Satte mig med skruvmejsel, penna och papper och skrev steg för steg hur jag monterade ner sängen. Äckligt organiserat, jag vet.
Så i nästa vecka är det bara att ta ner alla delar, botten, gavlar, skruvar och min käcka lilla beskrivning. Och så får jag inte glömma att skicka ut Giorgos och Kyriakos på balkongen igen.
Sen kan jag sitta där i lugn och ro med en hemma-gjord IKEA-beskrivning som skulle fått Ingvar Kamprad att anställa mig direkt!!!

8 kommentarer:

Marie sa...

Bra där!!!
Klart du fixar det, ha en kopp kaffe i närheten oxå så kommer det gå fint :-)

KRAM

Eva sa...

Vilket roligt inlägg. Kvinnor kan!

Tina sa...

Hahahaha...

Sanna sa...

Hahahaaa! Herregud ja, vi kvinnor kan verkligen :) Jag önskade mig verkligen en IKEA spjälsäng när jag satt och skruvade ihop en gammal spjälsäng åt minstingen.. 7,5mån gravid och vad jag än gjode så var magen i vägen! KÄndes ibland som jag skulle fastna :D Mannen var inte alls glad när han kom hem, men jag ville bara få det gjort.
Men det låter hemskt dyrt med alla såna saker, det måste jag säga. Man får tacka att det finns IKEA 33mil bort och blocket.se :)

Eva Henriksson sa...

Fantastiskt Karro!
Så utomordentligt klokt.
Men hur har de råd med de där sängarna egentligen?
Ja beröm ska du ha för klokheten och någon måste väl beundra din sparsamhet. Hurra!
Tänk jag skulle också vilja ha alla julgranssaker i ordning i advent men det saknas trådar i kulorna och en del tomtar har gått sönder........Bravo Jag SKA försöka...

Wallander sa...

Haha, kan man hyra dig?!?!

Karro sa...

Ja hur har man råd med dessa sängar? I många fall är det far- eller morföräldrar som ställer upp med bidrag till det första efterlängtade barnbarnet.

www.silvia.blogg.se sa...

Som vanligt tillagger jag: Samma har.
ALLA koper sangar for miljonbelopp. MED handmalade nallar som dansar polka eller andra NODVANDIGA attiraljer.
Nu ar jag ingen smalanning och inte ens nara (kommer fran Nora i Vastmanland). Snal kan man nog inte kalla mig (Mauro skulle skratta om han horde ordet snal i narheten av mitt mamn!!) men faktum ar val att jag foredrar att spendera pengarna pa annat. Till mina smattingar bidde det en enkel spjalsang fran IKEA i Rom (tvingade forbi Mauro pa en resa) 39 euro. Tackar Ingvar for den!
Har du inget IKEA i narheten? Varat narmsta ligger i Bari, ca 2 timmar harifran och jag var faktiskt dar igar o kopte kaviar!!! jippie!!
Naval, hoppas du mar bra och att de sista veckorna med maggen blir bra!
Kram Asa