Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 2 juli 2009

Resmål längst Chaniakusten

Många frågor nu och jag skriver en snabb summering. Obs, detta är alltså min personlig åsikt som fd reseledare och numera bofast svenska här. Säkert uppfattar turisterna vissa områden annorlunda.
Chryssi Akti / Agios Apostolis / Kato Daratso - sandstränder, finns ett par små vikar att välja mellan. Litet utbud av matställen. Bra utbud på mataffärer som INKA och LIDL. Snabbt och enkelt att ta buss eller taxi in till Chania stad.
Kalamaki - fin sandstrand. En genomfartsby bort mot Kato Stalos. Inte stort utbud på tavernor och shopping.
Kato Stalos - lång sandstrand fast på vissa ställen stenblock i havet. Kan blåsa höga vågor. Många hotell ( apollo ) precis vid havet så du slipper korsa den hårt trafikerade vägen för att komma till stranden. En hel del tavernor, butiker och annat. Prova att lämna huvudvägen och gå upp mot Pano Stalos för fler matställen.
Agia Maria - långgrund sandstrand. Barnvänlig. Mer och fler tavernor, matställen, butiker, shopping. Apotek. Gångavstånd mot Platanias då dessa två byar idag är ihopväxta.
Platanias - grov sandstrand till och från rätt mycket sten vid strandkanten. Fort djupt på vissa ställen. Vattensporter.
Turisternas paradis för dem som vill bo mitt bland tavernor, shopping, butiker, cafe, barer. Ingen charmig by enligt mig utan allt uppbyggt för turismen. Men som sagt vill du bo mitt i smeten ett bra val.
Gerani - gångavstånd in till Platanias. Lugnare och mer öde på stranden.
Maleme - stenstrand och fort djupt. Lugnt och fint. Finns några tavernor och butiker.

Almyrida - en liten by öster om Chania. Mysig lite by. Sandstrand. För dig som bara vill ta det lugnt. Kanske ha en hyrbil ett par dagar och köra på dagsutflykter. Dålig bussförbindelse till Chania stad.

Paleochora - stora byn på södra sidan. Både sandstrand och stenstrand. Lång transfer från Chania flygplats, ca 1,5 timme på rätt slingriga vägar. Men byn är fin, mysig, grekisk och om kvällen stängs vissa vägar av från trafik och borden dukas upp ute på gatorna.
Dagsutflykter med båt till Elafonissi, Kretas Maldiverna. Äldre och mindre hotell.

Japp det var min sammanfattning. Lämna gärna kommentar om dina uppfattning och upplevelser ifrån Kretas resmål.

// Karro

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Karro!

Vi har varit på Kreta två gånger. Första gången bodde vi på Theos Village i Kato Daratso. Hotellet och personalen är MYCKET trevliga och det serveras mycket god mat. Tyvärr ligger det lite för långt från stranden (ca: 500 m med en hårt trafikerad väg som ska korsas) men kan ändå rekommenderas pga den enormt trevliga stämningen och goda servicen.

Förra året var vi på ett kanonhotell som heter Christina och ligger i Nea Chora. I mina ögon det perfekta läget. Stranden låg utanför dörren och man hade endast 10-15 minuters gångavstånd till Chania-stad. Trevliga rum och LUGN och TYST omgivning. Bättre kan det knappast bli. Jag, min kära hustru och våra bekanta kommer garanterat att resa dit igen. Länk till hotellet: http://www.christina-apps.gr/home/index.htm Tyvärr, Karro så är det via Fritidsresor som man bokar detta hotell, men måste ändå säga att det är KANON ;-)

/MVH: Stefan, Laholm

Dlovan sa...

Himlans skönt att man hittade denna blogg!
tack för all info :)

Anonym sa...

Jag har har varit på Kreta 10 ggr och bott på alla ställen du nämner utom Kalamaki och Agii Apostoli. Kan hålla med om det mesta men Ano Platanias tycker jag är mysigt. Eftersom vi solar, badar och vill äta gott på semestern så passar platanias oss. Nu åker vi om en vecka just dit.

Malin

LINDA sa...

Ja Platanias,var INGEN barnvanlig strand,men vi hittade ju en massa andra trevliga strander istallet! :)

Karro sa...

Stefan,
Glömde skriva om Nea Chora va?
Jag känner till hotellet och jag tror nog att antingen blir man toppennöjd med sitt val att bo i Nea Chora eller blir supermissnöjd. Kul att det passade er och att ni tyckte om det.
Jag jobbar varken för Apollo eller Star Tour så alla resmål och hotell är värda att nämnas. Tack för tips och upplevelser!!
Karro

Emma sa...

Hej
Jag undrar om du har några åsikter och tips om Rethymnon? Ska åka dit på semester i september.

Tack för en bra blogg :-)

Anonym sa...

Jag tycker nog att du är lite orättvis mot Platanias i din bedömning här. Platanias kan visst vara fint.. om man bortser från turistrakan. Gå upp i gamla stan mot kyrkan till. Restaurangen högst upp.. som jag inte kommer ihåg vad den heter nu.. är jättemysig. God mat och en enorm utsikt ner över havet, stan och in emot Chania. Går man sen vidare förbi kyrkan och in mot olivlundarna så har man lite mer lantlig miljö. Likaså om man tar en sväng utanför stan mot citrusodlingarna.

Hälsar Monica i Norrköping

Annelie sa...

Jahaaaaa, du tycker att Platanias är uppbyggt för turismen? Vi som uppskattar att det INTE är så mycket turister där! ;) Fast å andra sidan har vi ju då bara Rethymno at´t jämföra med. Och det stället har ju helt förlorat sin charm med alla nyrika ruýssar som kommer dit och bor på All inclusive, inga av de charmiga genuina restaurangerna finns kvar....
Vi uppskattar Platanias just därför att det finns sånt utbud av restauranger....
Och pratar de svenska.... går vi INTE in. Så larviga är vi. Helst äter vi där det sitter en massa greker under fula neonlampor i taket. *skratt*
Det är så kul att läsa din blogg. lär ta tid innan jag hunnit genom det mesta!