Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 1 juli 2009

Grekland fimpar

Idag den 1 Juli 2009 fimpar Grekland. I alla fall om man ska tro den nya lagen. Jag är mycket tveksam till detta och har vid flera nyhetsreportage på TV skrattat åt både grekernas resonemang och speciellt mot folkets ovetande om lagen. Va, ska det bli rökförbud?
De ställen som är mindre än 70 kvadratmeter får välja, men väljer dom att tillåta rökning ska dom ansöka om tillstånd hos kommunen. De kommunanställda står helt frågande. Vad då för tillstånd? Vi har inte fått någon information om det!
Ojojoj, this can be fun!!!
På de större ställena kan ägaren bygga rökhörna för gästerna som röker. Hmmm...nu är den hemska sanningen så att 45 % av grekiska befolkningen över 15 år röker så det kommer bli bråk om att få ta sig en cigg. Den rökfria delen kommer vara tom och efterlysa folk.
Både du som rökare och som bar-resturangägare kan få böter. Som ägare upp till 20 000 euro. Stora summor och man hoppas ju att detta ska sätta stopp på rökandet. Att informera grekerna om hur skadligt och farligt rökning är som att tala med en vägg. Så då hoppas man på att böter ska få dem att dra ner och kanske till och med sluta röka.
Dessvärre finns det många "råtthål" genom kontakter och hjälp så att man slipper betala sin böter. Ska dessa råtthål utnyttjas så kommer inte en enda askkopp försvinna idag utan då kommer allt fortsätta som vanligt men puff-puff-rök överallt.
Jag vet vad många av ni svenskar nu tänker och vill skriva som kommentar, vad då det är ju bara att sluta så är problemet löst?
Spola tillbaka tiden en 30 år i sverige så förstår ni bättre. (Grekland är på många sätt minst 30 år tillbaka i tiden.) Jag minns som liten flicka att arbetarna satt och rökte efter lunchen i matsalen på pappas jobb. Det var inget konstigt med det.
På flyget till Gran Canaria 1988 bokade vi "icke-rökare plats" men inte hjälpte det när rökareplatsen började på sätena bakom oss och allt puff-puff-rökande från semesterfirarna låg som ett täcke över oss på raden framför.
Det kommer att komma en dag, om så där 10-20 år, då kunskap, lag, information och en ny friskare och mer hälsosam generation går hand i hand. Då kommer rökförbudet följas. Men idag finner du minst lika många askkoppar fyllda med fimpar som du gjorde igår.

5 kommentarer:

Malla sa...

Hej Carro! Vilken underbar blogg du har, den kommer jag att följa. Har själv bott på Rhodos och längtar tillbaka dit varje dag. Tänkte att jag och min familj skulle börja och titta lite på en resa till Kreta, där jag inte har varit, det finns många ställen att välja emellan. Om du fick tipsa om en bra by och ett hotell som passar för oss som har två tjejer på 2 och 4, vad skulle det bli? Det är jättesvårt att sitta och titta på nätet och veta för och nackdelar. Hjälpte till en del själv när jag bodde på Rhodos när någon skulle komma ner och semestra, man hade sina guldställen. Ha en trevlig och härlig dag. Själv så håller vi på att flyta bort i värmen. Mvh Malin

Anna sa...

Åh, vilken bra text! Precis så är det ju, från början till slut. Du skriver så bra!

En vän till mig här i Aten har faktiskt köpt elektroniska cigaretter som smakar menta. Jag skrattade lite när jag hörde det - särskilt när jag han sa att han köpt dem på ebay - men alla sätt är ju bra. :)

Lite försiktig optimism känner jag nog ändå inför allt det här, men så är jag obotlig optimist också. Samt väldigt trött på att vara passiv rökare.

Dlovan sa...

Halloj!
hamnade här när jag letade efter info om Chania och Kato stalos, ska nämligen dit nästa vecka.
Kul att du bor på Kreta!

Undrar bara hur det funkar med bussarna från Kato Stalos till chania?

ha en bra dag!
/Dlovan

Karro sa...

Malla,
Välkommen till bloggen. Skriver ett sep inlägg om byar men ta också en titt runt på bloggen där jag sedan tidigare skrivit både om byn Almyrida och orter som Platanias, Agia Marina och Kato Stalos.
Skrev också förra sommaren om Paleochora efter vår minisemester dit.

Dlovan,
De görna KTEL lokalbussarna stannar i Kato Stalos. Både rakt över gatan från Apollos hotell Marine Clarie men också längre ner på gatan vid Marias taverna. Billigt och enkelt sätt att ta sig in till Chania stad.
Välkommen till Kreta!!

Dlovan sa...

Tack för ditt svar!
Betalar man på bussen eller köper man biljetter någon annastans innan?

Sen undrar jag hur man kommer till Elafonissi?

mvh
Dlovan