Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 13 juli 2009

Göra sig fin

I grekiska mått tycker jag att jag är en väldigt lugn mamma och rätt pedagogisk. Kan inte jämföra mig med svenska mammor utan det blir som sagt med grekiska mått.
Barn är barn och dom ska få vara barn. Det kladdas, leks och blir en massa extra jobb när man låter dom vara med. Men det gör inget tycker jag, dom är barn. Jag låter gärna Kyriakos vattna blommorna även om hela bakongen sen svämmar över, att baka med barn innebär ett nerkladdat kök, att ha vattenpistoler i badkaret innebär sjö i badrummet, men det gör inget.
Men när det kommer till pennor, målarfärg och ritande, hmm....då vet jag inte. Jag har förklarat 100 gånger att man BARA målar i målarboken eller på papper. Inte på väggar eller golv och annat. Härom dagen blev vårt ena element rött för Kyriakos tyckte att det var fint med en röd orm där, så sa han i alla fall efteråt. Jag blev arg och gav honom själv en tvättsvamp till att torka bort all färg.
Sen fick köksklinkersen några blåa ränder för det var en bilbana, sa Kyriakos. Igen tvättsvamp och uppläxad om att vi målar bara på papper. Suck.
För en halvtimme hittade jag vår son och han såg då så här nöjd ut.
Inte nog med ögonskugga, han ville göra sig fin sa han, så hade han även minst 100 så kallade "myggbett" som han sa på benen och tårna var målade svarta. Fint va, mamma?
Då är det svårt att bli arg och inte skratta. Och självklart var jag tvungen att ta en bild på en helnöjd kille. Hihi. Nu sitter han i badkaret och ta bort sitt "smink" och jag sitter här och funderar på vad jag ska göra med pennorna och målandet. Gömma dom? Några tips?

Trevlig kväll!!

6 kommentarer:

Malin. sa...

Du kanske kan vara i närheten av honom när han målar/ritar så vet du att han inte målar sig i ansiktet eller målar någon annan stans än på papper eller i målarbok? :)
Eller låt mig komma ner till Kreta och passa honom. :) Älskar Kreta nämligen så det vore perfekt! Hehe :) Kram!

Eva Henriksson sa...

Stora papper på golvet eller hela bordet.
Vi har utekritor av krita som man kan rita på asfalt med och hälla vatten på om det måste bort före regnet.(Ni har ju inget regn)
De är som gammaldags tavelkritor.
Ta bort alla tuschfärger och spritpennor.De ställer bara till trassel. Bara vattenlösliga.
Smink till maskerad äe särskilda färger.....berätta det.
Rita du med på pappret. Det kan bli fina bilvägar att köra på. KRAM

Eva sa...

Kan knappt vänta tills jag har en son eller dotter att avsminka i badkaret =)

Karro sa...

Malin,
att vara i närheten när han vill måla är jag alltid. Men sen kommer de dom gånger då man måste göra något annat och det behövs inte mer än 5 sekunder för att "sminka sig". I detta fall stod jag i gästrummet och strök kläder medans Kyriakos var i TV-rummet och tittade på Alfons samtidigt som han la pussel. Vips, så var pennorna framme och sminket på.
Tack å lov var det vattenlösliga och gick bort enkelt men ändå.

carro sa...

HIHIHIH! Vilken liten buse...det är ju hur kul som helst...för kiriakos...! Mer jobb för mamsen. Kramisar vi ses snart!

Cecilia sa...

HAHAH :) vilken buse han är. Vet inte riktigt vad du ska göra med pennorna. men helt plötsligt är han ju stor och då kommer du längta tillbaka till tiden då han kladdade :P