Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 6 juli 2009

EU-kort

Min mamma jobbar på Försäkringskassan i Sverige. I ungefär så där 2 år har hon sagt till mig att fixa "EU-kort" om nu vi skulle råka bli sjuka i Sverige. Det är jätteenkelt ju, sa min mamma, man knappar bara in sitt personnummer. I Sverige beställer man det via internet ( ALLT görs väl via nätet i Sverige ) och tar bara ett par dagar. Så här står det inne på deras hemsida.

Beställ EU-kort inför en utlandsresa

Beställ kortet i god tid. Leveranstiden kan vara upp till tio arbetsdagar. Observera att även barn måste ha ett EU-kort.

Nu till Grekland då. Giorgos åkte till IKA ( motsvarande svenska försäkringskassan ) den 3 JUNI med våra IKA-böcker, försäkringsböcker. Väl där fick han vända tillbaka hem eftersom dom ville ha pass/ID-handlingar på personerna, mig och Kyriakos alltså.
Sen tillbaka och fyllde i papper och han fick besked om att det skulle ta runt 2 veckor. Dom sa också till honom att har dom inte kommit efter 15 dagar så ring eller kom igen. Hello, vad är det för jäkla sätt?
Idag är det den 6 JULI. Alltså mer än 1 månad och jag behöver väl inte förklara för er om vi fått korten eller ej.
Nejdå, grekerna går på värre slowmotion fart än vanligt och jag vet att nästa fredag kommer jag sitta på flyget mot Sverige UTAN ett EU-kort. Så tröttsamt ibland!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, vad jobbigt! För oss tog samma procedur bara två arbetsdagar (i Aten), men då blev vi också glatt överraskade (läs chockade!). :)

Lycka till! :o

lena sa...

Besvärligt, verkligen men vi hade ännu värre otur förra året då de slarvade bort mitt på IKA..(Aten) Besked om det fick vi efter åtskilliga påstötningar.
I år gick det däremot fort, det kom hem i lådan efter 2 veckor!
Och det där med rökningen är väl bäst att inte utlåta sej om...
Trevlig Sverige-semester!