Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 9 juni 2009

Värme

Jag hatar att svettas. Alltså inte sån förtjänad svett man får efter ett träningspass utan den där vardagliga svetten man får helt gratis här bara man ska laga mat, vattna blommorna och för att inte nämna stryka kläder när det är över 30 grader. Som reseledare lärde jag mig snabbt att ha en liten handduk i min transferväska och i mitt guidesäte längst fram i bussen med solen gassade på en torkade jag av panna och hals, där jag svettas mest. Vid ett hotellstopp står jag tillsammans med gästerna utanför bussen och väntar på deras väskor. En mamma säger till sin 5 åring -" Titta vad bussen droppar och svettas från aircondition" och pekar på de droppar som trillar ner på den heta asfalten. Då pekar 5 åringen på mig och säger -" Tanten droppar och svettas också"!!! Tack för den du. Som käck reseledare var det bara att skratta och tycka att 5 åringen var charmig. Gästen/kunden har alltid rätt.

Nu på morgonkvisten är det redan 26 grader ute. Och äckliga 28 grader inomhus. För att kunna klara av hettan, värmen, svetten bättre får man lära sig att leva med den och anpassa sina aktiviteter efter solen. Nu är jag en morgonpigg människa och har inga problem med att gå upp tidigt så jag passar alltid på laga/förbereda lunchen, hänga ut tvätten, vädra huset och allt innan solen klättrat över bergen. Så nu vid 10 tiden när temperaturen säkert gått över 30 är vi redo för att åka till stranden och svalka oss. Tills klockan 13 då vi bara kan åka hem, slå på AC och äta den färdiglagade lunchen.
Grekerna tar siesta mitt på dagen. Affär och jobb stänger under de heta timmarna mitt på dagen för att öppna igen vid 18-tiden. Förut tyckte jag det var lite "lyxigt" och slappt att dom inte gjorde något mitt på dagen. Nu förstår jag bättre och utnyttjar också dessa timmar till att bara ta det lugnt för man orkar inget annat i värmen.
När solen sedan går ner vid 21-tiden kommer "verksamheten" igång igen. Maten serveras eller tavernorna fylls. Vem kan äta i gassande sol? Ingen grek.
Själv brukar jag passa på att vattna blommor och växter, städa upp på balkongen och sopa bort en halv sandstrand som man får med sig i skor och strandväska varje dag.
Sitta på balkongen och bara njuta!!! Gärna i sällskap av mannen och en iskall öl eller whisky med cola. Denna sommaren håller jag mig till saft så klart. Men njuta måste man!!

8 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Underbart klok och härlig skildring av dagarna i sommar-Grekland. Bra att du är morgonpigg.
Ja på em orkar man ingenting vettigt.Det förstår vi.
Tänk att du har anpassat dig så fint så att allt blir drägligt i alla fall.
hur reagerar Kyriakos i värmen?

zinkbaljan sa...

Åhhh, jag följer din blogg! Jag tycker du skriver så underhållande. Dessutom är du så himla ROLIG!!!! :=)
Jag får mig alltid ett gott skratt när jag kikar in hos dig!
Jag har varit på Kreta! Vi bodde i Kato Stalos då! Jag älskar Kreta. Jag vill dit igen!
Kraaaaaam

Gulle sa...

Hej
Rolig och bra blogg har du!

ME LIKE IT!

Tina sa...

När jag lagade middag stod jag, barfota, på den enda fläcken där solen sken. För att få liiite värme på fötterna. För att det är så KALLT här...

Lisa sa...

Vad härligt det later, speciellt kvällarna. Är verkligen ingen morgon människa men maste medge att det blir lättare i ett varmare land.

Och jag är precis som du, hatar att svettas om det inte är under ett träningspass!

Hoppas att allt är bra med dig och magen!

Kram Lisa

Sofia sa...

Åhhhh, längtar efter värme. Här är det + 9 och kl är 12.30 & det bara regnar och regnar. /Sofia i Göteborg

Karro sa...

Lisa,
Magen mår bra. Växer. Har en vit sommarklänning som jag går i från morgon till kväll, då jag tvättar upp den och låter den hänga ute över natten. Så skulle jag ta bild på mig och en dagens kläder skulle det troligtvis se likadant ut varje dag. Men så är det, den är sval, skön och magen kan växa i den. Sköt om dig!!
Kram

Anonym sa...

Du har så rätt. Jag måste börja jobba på det här med morgontröttheten - iaf på sommaren - så jag får någonting gjort dessa heta dagar... :)

/Anna