Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 16 juni 2009

"Möhippan" - bädda sängen

Så här långt kommer sonen att flytta. Från föräldrarhemmet till vänster på bild ner till det nybyggda på tomten bredvid till höger. Ett 100 tal männsikor kom och gick under gårdagen för att börja firandet inför bröllopet på fredag.

Afroditis och Nicos med sina föräldrar samlade för prästens välsignelse.

Prästen avslutar cermonin med att välsigna huset.


Så här såg sängen ut innan ett 20 tal ogifta tjejer började bädda och smycka den.


Så mycket folk att jag inte kom in i sovrummet. Totalt kaos!!


Enligt tradition kommer brudgummen in och "river" upp lakan och allt 3 gånger innan han är "nöjd". Så är det bara att börja om ifrån början.
Tredje gången gillt och sängen är färdig. Sen kastas ris och pengar ifrån oss gäster som samtidigt för 511 gången önskar dom all lycka och kindpussas igen.

ΝΑ ΖΕΙΣΕΤΕ!!!

1 kommentar:

Eva sa...

Ja varför flytta när man kan stanna? Det verkar vara alla grekers motto. Och det är ju fint på sitt sätt. Jag har lite svårt att vänja mig vid tanken. Själv bor jag 100 mil från min familj. Men som sagt, alla sätt är bra utom de dåliga.