Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 23 juni 2009

( Kultur ) krock

Det finns många saker som jag kan irritera mig på. När det gäller grekerna och deras attityd, sätt och uppförande. I starten hade jag allvarliga problem med kulturkrockarna och det kunde spruta rök ur öronen på mig så arg jag kunde bli. Oftast hindrade då språket mig från att säga ifrån och jag släckte elden genom tystnad. Idag har jag lärt mig och insett att det är inte mycket man kan göra åt. Man får många gång "göra som grekerna" och du kan ju inte ändra på dem. Du kan ju bara ändra på dig själv och föregå med gott exempel. Till exempel så kastar många här ut skräp genom bilfönstret och det kan jag ju inte gör något åt. Men jag som gick på skogsmulle som liten skulle aldrig få för mig att skräpa ner varken gator eller strand.
Användning av bilbälte, en het diskussion som jag skulle kunna skriva låååånga inlägg om. För mig är det lika självklart som att knäppa byxorna efter toabesöket medans vissa greker bara tar på bältet i ren hast om dom ser polisen. ( obs vissa. dom blir bättre men svårt att lära gamla hundar att sitta )
Gå före i kön, felparkera, skrika och gapa, prata i mun på varandra och lägga sig i är andra saker som dom är kända ( ökända ) för men det är nog samtidigt det som vi älskar med dem.
Som sagt så har man lärt sig mycket med åren och det är bättre att leva med dem än mot dem. I slutändan är det ju enda bara en själv som blir irriterad och mår dåligt.
Dock finns det en sak ( kanske någon till men inget jag kommer på nu ) som jag har svårt att acceptera. Tillbaka till felparkeringar.
Imorse kom jag och Kyriakos till Lidl för att handla. Stor fin gratisparkering och det fanns max 10 bilar. Fast att de närmsta parkeringar är lediga ställer ändå damen sin bil precis mellan kundvagnarna och entren. Vi får knö oss emellan hennes bil och järnstången för att kunna ta en kundvagn. När vi är klara och har betalt låter jag Kyriakos köra vagnen ut ur affären. Den rullar på rätt bra och han klarar inte svängen så den krockar med damens bil.
I vanliga fall skulle jag kanske läxat upp sonen ( även om det var jag som faktiskt lät honom köra och skulle kanske hjälpt honom bättre, alltså mitt fel ) men i detta fall sa jag bara
- Ops!!! Så går det när man felparkerar.
Och inom mig önskade jag nästan att vi repat hennes bil. Lata k*rring!!
Snacka om ( kultur ) krock!!

6 kommentarer:

Eva sa...

Mycket bra inlägg! My god, jag kan bli galen ibland. Men jag börjar lära mig. Häromdagen var jag och killen ute och promenerad och mötte min svärfar på skogsspåret. Han säger "vad bra att ni går, ni behöver gå ner i vikt båda två".

För ett par år sedan hade jag lagt mig ner och storgrinat efter en sådan kommentar. Men det gjorde jag inte. Däremot har jag blivit immun mot den sortens uttalanden.

Lika bra det!

Evelina sa...

Hejsan! Sag i ett inlagg for nagra manader sedan att du namnde engangsgrill, finns det har pa kreta? Bor sjalv i Iraklio och har haft funderingar pa det manga ganger :)

Jattebra blogg forresten!

Karro sa...

Evelina,
engångsgrillen var inhandlad på Gekås i Ullared av mina föräldrar och dessvärre har jag inte sett eller hört att det finns här på ön.
Hej från västra delen av ön // Karro

rosalucia sa...

Jag förstår dej fullkomligt; det kunde gärna fått bli en liten repa...
Undrar varför man gör sådär då? Parkerar fel, när det finns gott om plats? Skulle vara intressant att höra...

Eva Henriksson sa...

Eva sa här ovan ätt dessa kommentarer om vikten är hemska. Ja jag skulle också bli mycket ledsen (jag är rultig).
Skräpet rakt ut är hemskt och man måste väl skärpa sig med parkering.
Men det är bättre som du säger att leva med än mot......Ändå reagerar man.
vilket fantastiskt rart midsommarfirande du fick som barn. Glöm intew att tacka föräldrarna NU. De kommer att bli glada. Kram Eva H

www.silvia.blogg.se sa...

Jag blir full i fniss! Det later som ett egenhandigt skrivet inlagg!
Svor som tusan haromdagen vid min alskade Lidl i Nardò pa bilarna vars parkeringar sparrar tillgangen till kundvagnarna. Dessa italienare!! (och greker tydligen!!)