Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 14 juni 2009

Drömma sig bort

Tonårstjejen i huslängan bredvid vårt hus har sedan Eurovisionfinalen spelat Alexander Rybak´s Fairytale på repeat. Ok visst är låten bra, eller rättare sagt jag börjar vänja mig nu. Men säkert har tonårstjejen blivit hemligt förälskad i denna käcka norrman och ligger där på sängen och drömmer sig bort till det rika oljeland med sina fjordar, att få "gå på tur" och att få sitta vid elden i sin lusekofta tillsammans med sin norrman.
Ungefär så som så många skandinaviska tjejer drömt sig bort till Grekland och tillbaka till sin sommarkärlek Giorgos, Nicos eller Kostas. Efter några härliga sommarveckor i sol och värme tillsammans med en grek där komplimangerna vräker ner likt regn på en svensk skolavslutning. Lite romantik på en öde strand och en solnedgång som är vackrare än ett foto ifrån Santorini. Avsked och tårar och löften om att ringa, skriva och träffas igen.
Helt plötsligt känns den svenska vintern ännu längre, ännu mörkare och för att få tiden att gå börjar man plugga grekiska för att imponera på greken till sommaren, börjar redan att spara pengar till flygbiljett men samtidigt växer telefonräkningen efter timmars "I miss you" samtal.
Klumpen av saknad i magen bara växer och på vårkanten är det dax för återbesöket och då finns mest nervösitet i magen. Sen står han där, den grekiska guden, på flygplatsen och väntar på dig. Bara dig. Du bubblar av lycka och vill skrika ut till hela världen hur lycklig du är.

Det är inte alltid lätt att vara kär. Men underbart är det alla gånger!!!!

10 kommentarer:

Bella sa...

Känner igen mig, en ung mig...om man byter Grekland mot Spanien och killarnas namn till Pepe, Paco och Juanjo...

Ja, underbart att vara kär fast tyvärr så är det ju inte alltid det lika underbart när drömmer blir verklighet och vardag!

Telefonräkningen fortsätter dock vara hög med alla "te echo de menos"-samtal

Eva Henriksson sa...

Ja det låter fantastiskt men också farligt nära stora besvikelser.
Tänk om solen går ner.
Han kanske inte står där.
Hon kanske inte kommer ner.
Och kommer hon ner så inte är det helt lätt med kulturkrocken! Eller vad säger du?
Den krocken intresserar mig så mycket så jag läser din och Johannas bloggar varje dag.
Tack! Kram från Eva H

Eva sa...

Hehe, ja, kanske är det så. Och det kan ju gå bra - bevisligen.
Det är så skönt när man redan har sin kärlek. Ingen ångest, liksom. =)

Sandra sa...

Hej!!!

Vilken tur att jag hittade din blogg! Hopas du inte tar illa upp men jag hoppas att du kan hjälpa mig med ett par frågor! Vi är en familj med två döttrar 5 och 6 år som tänker boka en resa till Kreta i juli. Vi tänkte bo på hotell Triton (Apollo) Känner du till det??? Är det bra för en barnfamilj? det jag undrar mest över är i fall det finns lite butiker,matställen och affärer i närheten?

Hoppas du har tid och lust att hjälpa mig!!!

Sandra
sandraelofsson@hotmail.com

Sandra sa...

Hej igen!

Glömde fråga hur stranden är och vattnet vid triton...

Sandra

Sandra sa...

Bara jag igen nu har vi varit i kontakt med resebyrån och blivet erbjudna ett hotell med all inclusive. Hotellet heter Rethymno Mare (Rethymnon) Vilket tycker du vi ska välja???

Sandra

Karro sa...

Sandra,
Rethymno Mare ligger i området Scaletta, långt utanför Rethymno. En av anledningarna till att det är AI är säkert för avståndet och utbudet i området. Bor ni där, så äter ni där och spenderar er tid där.
Triton är ett omtyckt familjehotell med lugnt läge i Chryssi Akti. Litet fint poolområde, nära till sandstranden, det är nära till både Marinoupolis en stor mataffär om ni vill handla lite billigare, nära till JUMBO. Den negativa biten är väl att det inte finns många tavernor, matställen, butiker för shopping i området. Men och andra sidan ligger det ju bara 5-10 minuter med taxi/buss från Chania stad.
Jag hade röstat på Triton. Där ligger många familjehotell i området och säkert kommer era barn hitta lekkompisar på stranden också.
Lycka till och trevlig semester!!

Sandra sa...

Triton alltså... Maken tycker fortfarande andra alternativet...det är ju smidigt med AI men jag vet inte du vet ju så jag litar på dig...Får väl enas under dagen är ju bra om hela familjen åker till samma ställe...:-)

Anonym sa...

Usch ögonen tårar sig:'( själv är jag grekinna från rhodos,´har recis flyttat tillbaka till sverige efter 3år hemma i Grekland!!
Längtar tillbaks varje sekund,men min framtid finns i sverige tyvärr!Men har haft turen att träffa min stora kärlek som är grek/svensk (hans mamma är från kreta faktiskt) så visst kommer vi åka till Grekland varje sommar!Men det gör ont i hjärtat att jag inte kan leva där..Men förhoppningsvis blir man rik någon dag o kan köpa sig ett litet hus på nån ö mitt ute i egeiska havet!!<3 Filakia/afroditi (queen_hayati@hotmail.com)

Kitten sa...

Känner oxå igen mej i din text, var inte ens ett år sen jag klev ut från flygplatsen för att träffa min giorgos för första gången sen semestern där vi träffades.

Men de finns ju några med mej där semester kärleken håller i sej lite längre =) Nu är jag oxå bosatt på kreta om än bara sen i Mars. Fast längtar mycke efter att ta med Giorgos hem till Göteborg. Även om de får vänta tills vintern =)