Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 21 maj 2009

Magplask

Ett par djupdykningar in i den grekiska byråkratin och efter 2 riktiga magplask fick jag imorse mitt "kort" där det står att jag är gift med grekisk medborgare och mor till ännu en grekisk medborgare. Vart man än ska och vad man än vill ha så krävs det papper, papper och papper. Det har aldrig hänt i min historia här att jag lyckats fixa ett ärrende på första försöket. Alltid är det något j-kla papper som saknas. Så även denna gång.
Imorse var det tredje gången gillt. Polisen tittar igenom papper, försäkringsbok, pass och mina handlingar.
- Ditt namn? Varför har du tre namn? frågar han av nyfikenhet.
Ja du poliskonstapel det skulle jag också bra gärna vilja veta. Varför i hela friden heter jag, Linda Jenny Karolin?
- Är det ifrån din farmor/mormor kanske? Som vi greker har?
Ja jag önskar för då hade ju i alla fall dessa namn kanske haft någon betydelse men som det är nu är det bara något ont jag får dras med.
På nästan alla mina papper och handlingar här i Grekland står det Linda Jenny Kar. Sen tog raden slut och mitt riktiga namn Karolin finns inte med alls. En gång när jag låg inlagd på sjukhuset minns jag sjuksköterskan som stod irriterat och ropade efter Linda Karlsson.
Tror ni att jag reagerade? Nix.
I Sverige får man alltid uppge sitt personnummer. Här i Grekland frågar dom alltid efter pappans namn. Roland i mitt fall och detta lyckas grekerna stava hyfsat rätt på. Men om dom vill ha mammans namn så skiter det sig rejält. Ing-Britt. Det slutar alltid med att jag får gå fram och skriva namnet på en bit papper åt dom.
Så även idag.
Polisen frågar om jag varit här tidigare? Jo visst 2005 när jag skulle köpa bil, svarar jag.
- Aha, då har vi ju dig i vårt system.
Käckt tänker jag. Ett datasystem som fungerar för ovanlighetens skull. Men nej då. Polisenkonstapeln reser sig och går bort till arkivet där han rotar och letar efter Linda Karlsson tou Roland.
- Titta här är din journal. Bra system va?, säger polisen.
- Jo vars, men datorer är också bra, svarar jag.
- Nej dom kan man inte lita på och sen strömavbrott och sånt. Bättre med papper.
Ingen kommentar tillbaka ifrån mig och inser att jag resten av mitt liv kommer att få släpa med mig hela hemarkivet för det är som sagt rena gissningsleken efter rätt papper.

8 kommentarer:

Åsa sa...

Hej Karro!!

Gud va bra du beskriver allt!! Jag har själv precis flyttat till Rhodos på prov i 7 månader och jag häpnar över hur långt efter de är oss i Sverige med det mesta....

Kram Åsa

Eva Henriksson sa...

Jätteintressant men besvärligt.
Vilket sammelsurium av papper de måste ha i sina mappar.!
Tänk att Ing-Britt är så svårt för dem!!!!
Nu för tiden har apoteket t.o. m. alla data i sina datorer här. Inget kort behövs ens.
Kram Eva

Karin sa...

Här ska de av någon anledning har ens pappas namn jämt och ständigt. Jag har förenklat pappas dubbelnamn och han heter nu Karl överallt. En gång på flygplatsen fick jag till och med uppge min farfars namn. Fast allt finns på data!

Eva sa...

Wow. Perfekt för mig att få höra det här nu. Planerar nämligen ett bröllop i Grekland och har precis börjat sätta mig in i gällande byråkrati. Det ska bli kul =)

En weirdo's bekännelser sa...

Hej hopp..hittade din blogg inne hos Veronica, tänkte att jag skulle titta in och säga hej...det är himla kul att läsa bloggar från andra utlands svenskar. Själv är jag bosatt på Nya Zeeland, kom hit för att plugga men träffade maken så blev kvar...i 7år!

Himla fin blogg du har...kommer på besök fler gånger!

Joel sa...

Alltid lika roligt att läsa dina små finurliga inlägg!

Tina sa...

Ursäkta att jag skrattar åt ditt bekymmer. Hahahahaha... Men jag skrattar också eftersom jag har varit med om liknande situationer så många gånger!

Karro sa...

Ni får alla skratta åt mig, mina situationer och inlägg. Det bjuder jag på!! Haha, jag skrattar själv åt mig, upplevelsen och de underbara grekerna.