Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 6 maj 2009

Gifta sig borgerligt

Hej Karro,

Tack för en mycket trevlig blogg! Jag och min blivande man åker till Kreta (Agia Marina) i slutet av september tillsammans med våra familjer. Planen är att vi ska gifta oss där, men det verkar inte helt enkelt. Såg på din blogg att du har vänner som gift sig på rådhuset i Chania. Vet du om det är möjligt att göra det som svensk medborgare? Om inte, vet du om man kan få tag på någon vigselförrättare? Något tips på var man kan ha bröllopsmiddag med gångavstånd (2-3 km) från Agia Marina (10 personer).

Mvh
Sofia

SVAR:

Hej Sofia,

Det stämmer att mina vänner gifte sig borgligt på "rådhuset" i Chania. Jag tror att dom hade mailkontakt direkt med en dam där. Prova att kontaka dem genom deras website och se om du kan få någon hjälp. Jag vet flera turister som kommit ner för att gifta sig och det hände till och med att någon reseledare ibland fick följa med som vittne och skriva på papper.
Många gånger har dom varit i kontakt med svenska konsulatet tror jag. Konsulatet här i Chania ligger faktiskt ute i Agia Marina. Prova med ett mail dit också.
Det är klart möjligt för er att gifta er här men räkna med lite strul och en massa pappersarbete.

Bröllopsmiddag i Agia Marina? Kan bara rekommendera ett ställe. Tavernan Kouroupis.
Så vidare ni kommer ett par dagar innan "bröllopet" kan ni ju besöka stället först och då passa på att fråga om menyförslag, priser och liknande. Fråga efter Pandelis, han pratar bra engelska och kan säkert hjälpa er!!

Lycka till!

Hälsningar Karro

10 kommentarer:

Sofia sa...

TACK!!! Vilket svar, underbart! Nu har vi hoppet åter om bröllop i Grekland, bara för oss att börja undersöka. Tack, tack, tack!!

Anonym sa...

Hej Karro, var tvungen att skriva vidare på detta inlägg då jag och min blivande också planerar att gifta oss i aug på rådhuset i Chania. Har fixat med alla papper och stämplar men vad jag förstått så kan man inte boka tid för bröllop hemifrån? Hur ska man då kunna veta att dem ens har tid den korta vecka vi är där? Tror du att det är någon fara? Man vill ju helst bokat tid så man vet samt kan skriva in datum i ringarna. tack för en bra blogg! Mvh/Ellie

Karro sa...

Ellie,
Klart att ni ska kunna boka datum och tid i förväg. Vigseln brukar vara kl 12 mitt på dagen. Maila dom igen. Och Augusti är ju semestermånad så det vore ju trist om vigselförättare skulle vara på semester. Maila igen som sagt och red ut allt INNAN ni åker. Lycka till!!!

Anonym sa...

Hej Karro! Jag ville bara skicka ett riktigt stort tack så här 1,5 år senare...
Det blev bröllopsmiddag på Taverna Kouroupis och det var helt underbart! Vi fick en egen 7 rätters meny - helt sanslöst gott! Det blev som en riktig dröm i den mysiga "trädgården"! Ett minne för livet! Tusen tack för din hjälp!
//Sofia

Karro sa...

Hej Sofia,
Vad kul att allt gick bra och att ni blev nöjda.
Ha det bra!!! Karro

Anonym sa...

Hej :-) Vilken fin blogg du har. Älskar Grekland så jag och min norska sambo har sett för oss att vi ska gifta oss (efter 11 år tillsammans ;-)på Kreta i sept/okt 2014. Bor i Norge och har suttit en god stund nu på nätet och försökt finna ut var/när och hur vi kan göra det... Men det var inte så lätt.. Tänkte oss borgerligt och gärna på stranden på eftermiddagen. Restaurangen ser verkligen fin ut, är den fortfarande ett gott val? Rekommenderar du Agia Marina eller har du nåt annat tips till ett liten familje med en 2-åring och ett gäng vänner i 30-40 års åldern? Långt brev men det var så trevligt att läsa en så bra blogg med snabba och informativa svar. Mvh Anna

Karro sa...

Anna, om du följer min blogg så skrev jag precis ett inlägg om att jag borde bli bröllopsfixare för det är många frågor om just bröllop. De par som jag hört om som vigts på stranden har vigts av prästen Gunnar Liden från svenska kyrkan i Athen. De par som jag hört om som gift sig borgligt har vigts inne i kommunhuset. Och jag kan inte tänka mig att "borgmästaren" skulle viga något par på en strand. Tavernan jag skriver om finns fortfarande och är ett mycket bra val. Igen lästa jag Sofias kommentar här om hur lyckad deras bröllopsdag och middag blev på just Kouroupis. Kul!!
Det kanske dyker upp en bröllopsfixarblogg snart, haha. Men fram tills dess sänd mig frågor här på denna blogg. Ha det bra!!!

Anonym sa...

Hej Carro! googalde ang borgerlig vigsel i chania och hittade din sida :) jag undrar om du vet hur mkt en taxi kostar ifrån chania till rethymnon? vi vill vigas på stranden..sen tycker du man ska anordna en brölloskoordinator för pappersarbetet eller kan man fixa det själv? vi har våra papper med stämplar iaf. Finns det en länsrätt på kreta och var ligger den isf? Tack för en fin blogg!!mvh Anna

Karro sa...

Anna, sänd mig ett mail på karolinkarlsson@hotmail.com med dina planer/frågor så ska vi se om jag kan hjälpa dig. Trevlig helg!!!

Karro sa...

Nu kan ni kontakta mig direkt på info@brolloppakreta.se för frågor och bokning av borgerlig vigsel här i Chania!!!