Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 29 maj 2009

Bröllop

Sommarens 2 höjdpunkter är bröllop. Ett grekiskt bröllop här den 19 Juni för Nicos och Afroditi. ( Nicos är min mans yngsta kusin ) Och ett svenskt i Sverige den 25 Juli för Caroline och Johan ( Carro är min bästa vännina i Sverige ).
Två bröllop fyllda av kärlek men ack så olika. Hör här.

Det stora feta grekiska bröllopet har planerats sedan förlovningen för mer än 2 år sedan. 700 personer är inbjudna, rätt litet alltså i grekiska mått då det inte är ovanligt med över 1000 pers.
Om man får inbjudningskort så delas de ut personligen eller genom någon släkting till brudparet och absolut inte tidigare än 2-3 veckor innan bröllopet.
Skulle man redan ha något inplanerat för den kvällen kan man dyka upp i kyrkan bara och gratulerar och ge gåva ( alltså ett litet kuvert med pengar i ) sedan åker man till den andra festen. Man får helt enkelt inte "tacka nej".
Onsdagen innan Nicos bröllop ska han hålla "svensexa". Det är 80 karlar inbjudna och det ska hållas stor fest i hans föräldrarhem. Sista festen för hans del eftersom han efter bröllopet flyttar in i sitt nybyggda hus med nyblivna frun Afroditi. Ok huset ligger på tomten bredvid, haha, men det är "sista festen" liksom och mamman har redan nu börjat laga mat inför svensexan.
I onsdags var vi förbi på en kaffe och då var min svärmor där och tillsammans hade dom gjort 30 stora köttpajer och 300 små mini ostpajer. Nicos mamma kommer laga mat dag och natt och två extra frysar har dom lånat för att allt ska få plats.
Jag vågar inte skriva hur många liter vin min svärfar och Nicos pappa har sparat ihop för denna svensexa och för bröllopet. Men mycket vin och mycket skålande kan jag lova.
Avslutningen på svensexan efter allt vin blir säkert att några gevär kommer fram och skott avlossas för att fira. Ingen kommentar tack.
För bruden Afroditi hålls en mindre och mer blygsam tillställning på måndagen innan bröllopet. Då kommer alla tjejer/kvinnor/tanter för att bädda brudparets säng där dom på bröllopsnatten ska sova ihop för första gången. Ok det är 2009 och dagens par har sovit ihop innan bröllopet men traditionen om att bädda sängen går man inte ifrån.
Sängen ska smyckas och göras fin. Ni kommer att få se bilder senare.

Var det några saker som du som svensk reagerade på? Och som lät "konstigt" för dig?
Nu ska jag skriva om de saker som grekerna har svarat VA??? på när jag beskrivit det svenska bröllopet.

Inbjudan kom 2 månader innan och man ska osa, det vill säga meddela om man kommer eller ej, senast 1 månad innan bröllopet. Ingen grek kan planera så långt fram i tiden, hello!!!!
80 personer är bjudna. Bara en grekisk familj med närmsta släktingar och första kusinerna är ju minst 80 personer.
"Barnen lämnar vi hemma". Bröllop utan barn? Grekerna rister på huvudet och förstår inget.
Jag ska vara brudtärna tillsammans med brudens syster men mina föräldrar är inte bjudna på bröllopet. Va? Ska du vara "koumpara" men du får inte bjuda med dig släkt och vänner? I grekland får tärna/bestman bjuda med sig "eget" folk. Vi har till exempel varit på ett par bröllop där vi inte känt brudparet men det har varit Giorgos släkting eller vän som "gift" paret och varit parets "koumparos" bestman. På vår sons dop hade vår "koumpara" alltså sonens gudmor ett eget långbord för hennes 30 personer som hon "bjudit med" på vårt dopet.
En självklarthet liksom.
"Klockan 15,00 i kyrkan". Det är ju mitt i siesta tiden. Jag är van vid att det inte händer något mellan 15,00-17,00. Det är siesta och man varken åker på kaffe till någon eller ringer ens i telefon då. Men tydligen så gifter man sig i Sverige den tiden. Oj vad konstig tid, oj vad grekisk jag blivit.

För mig blir det mitt första svenska bröllop men har tappat räkningen över de grekiska.
Ser fram emot båda och lovar att visa bilder och dela med mig av dessa två höjdpunkter.

Trevlig helg till er alla!!!

8 kommentarer:

jo sa...

Tanken med koumpares här detta land är väl att på ett smidigt sätt förstora sina familjer. En koumparo blir ju som en familjemedlem på samma sätt nästan som själva bruden eller brudgummen blir för sin partners familj. Därför måste ju dennes vänner och familj vara lika välkomna som brudparets vänner och familj. Ett sätt att hålla samman byar och städer och skapa störrre gemenskap. Fint tycker jag.

En annan intressant detalj som jag nyss fått lära mig är att om man blir gudfar (tex) åt en flicka så kan man aldrig bli det åt en pojke senare, såvida han inte är syskon till flickan man tidigare döpt. Varför? Jo, för att de rent tekniskt har rätt att gifta sig men moraliskt inte bör eftersom de blivit syskon genom sin gudfar. Långsökt! Kram!

Eva Henriksson sa...

Intressant med all bröllopskunskap.
Det var verkligen annorlunda och stora fester gillar man i Grekland!
Mycket intressant att öka familjegemenskapen med nya personer genom koumparo.!!!
Men oj denna enorma matlagningsapparat = gammelmor,farmor, mor o.s.v.
Hur vore det med lite knytis eller beställd mat.?????
Näe det går väl inte.
Pengar i kuvert? Hur vet man summan? Är alla presenter pengar?
Lycka till och berätta mer!!!

Annika sa...

Härligt med bröllop! Skoj att få veta hur det går till i Grekland.. :D

Nadja sa...

Ja, det var verkligen en rolig och intressant läsning.

Tina sa...

Hahaha... låt mig dela med mig av mitt blygsamma bröllop. Vi gifte oss borgeligt för att komma bort från det storslagna. Ändå trängdes 50 gäster hos stackars borgmästaren. I hans rum, i korridoren och ända ut i trappan. Och då hade JAG ingen där från "min sida"... Vilket härligt minne det är nu så här i efterhand. (fast vi ville vara själva) Maken är nog fortfarande inne på att vi ska gifta oss med en präst också någongång i framtiden. Borde antagligen börja planera redan?

Karro sa...

Johanna, visst är det så att dom växer in i ens familj som familjemedlemmar.
Och precis som du skrev så får man bara döpa barn av samma kön för enligt kyrkan får inte barn med samma nonos/nona gifta sig. Idag är det exakt 1 år sedan vår son döptes förresten.

Eva, visst finns det dom som tar med vänner på taverna och håller svensexa där. Cateringföretag har börjat komma så det finns också som alternativ. Det beror nog mycket på mamma som ska laga all mat. I detta fall så är Nicos mamma en riktig mammafru där ute på landsbydgen och hon ställer gärna till kalas. För henne är det "sista" kalaset för sonen eftersom han nu, 30 år gammal, flyttar hemifrån.
På bröllopet har jag bara varit med om att man ger pengar. Du stoppar i dom i litet kuvert och skriver lyckönskning tillsammans med ditt namn.
På dop kan presenterna bestå av kläder, smycken, leksaker och det är inte lika vanligt kanske att man lägger kuvert med pengar.

Tina, jag tycker du får skriva och lägga upp bilder från ert bröllop. Får liksom en bild framför mig om hur folk är på väg att trilla ner ifrån trappan och balkongen, haha.

Eva sa...

Wow, oj, jisses-amalia. Nog har jag hört historier men fick ändå några överraskningar när jag läser detta. Och hur jag själv ska kunna planera ett bröllop i Grekland, det övergår mitt förstånd. Tur att jag har hjälp på plats.

Men är det verkligen så att man skickar inbjudningar så sent?

I så fall får det bli en inbjudningsvåg för de svenska gästerna och en för de grekiska.

Gulle sa...

Härligt med Grekiska och Turkiska Bröllop!

Det händer alltid nått spännande och roliga samtal!

Svenska bröllop är så prydiga! ALLT MÅSTE VARA PERFEKT!