Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 2 maj 2009

Böcker

Jag älskar böcker och att läsa. Minns min bokhylla i flickrummet hemma i Knäred och jag minns hur jag kunde läsa bra böcker om å om igen. På resor tog jag alltid med mig böcker. Ok på vissa partyresor hade jag inte tid att läsa, eller kanske försökte jag ( bakis ) att läsa men tappade snart intresset för boken och spanade in killarna istället. Risken är stor.
Innan jag blev mamma hade man aaaaaall tid i världen och var boken bra kunde jag läsa en hel dag. Till och med samtidgt som jag stod och rörde i maten och givetvis när jag sen åt lunchen. När jag jobbade i Mexico minns jag att jag läste Liza Marklund´s Gömda. På en dag. Det var under min lediga dag och jag först av alla tursiter på stranden vid 08,00 och började läsa denna bok. Läste, läste, sprang och hämtade lite mat från buffén, läste, åt, läste, oj vad tomt det börjar bli på stranden. Wow, hela dagen har gått. Wow, jag har inte smörjt in mig sedan morgonen. Wow, vad det bränns. Första gången i hela mitt liv jag fått solsting, aj vilket helvete. Men boken läste jag ut.

Nu, alltså sedan jag blivit mamma, finns det inte så mycket tid för att läsa om dagen utan det blir mest om kvällen i sängen. Visst skulle det kanske finnas tid om dagen, medans Kyriakos leker eller något, men jag tycker om att "mysa med boken" alltså jag vill inte läsa 2 sidor, bli störd, läsa 2 till, måste hänga ut tvätten, 2 till sen behöver Kyriakos hjälp på toa. Nej en bok vill jag njuuuta av.

Igår tog både man och son låååångsiesta ihop och jag passade på att sitta ute på balkongen och börja en ny bok. "Längtans Ö" av Victoria Hislop. Handlingen utspelas till största del här, på östra Kreta, och jag har redan svårt för att lägga den ifrån mig. Oj, jag längtar till ikväll igen när det är dax att ta fram boken. Lördagkväll i all ära men vid 22,00 ska alla ( Kyriakos då ) ligga i sina sängar och sova. Bara jag får ha lampan tänd och njuta av boken!!!

8 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Böcker kan som du beskriver vara en enorm tillgång. En njutning.
Därför är jag bekymrad när jag i skolan ser hur ungdomarna läser allt mindre! Särskilt pojkarna.
I böcker kan man ju uppleva saker som man aldrig får eller kan uppleva i verkligheten. Man berikar sitt språk och man lär sig massor om andra människor och tider....Men det gäller att hitta böckerna tidigt i livet. Hurra för Kyriakos gonattsagor!

Lisa sa...

Jag älskar när det är sa, att man inte kan lägga ifran sig boken. Ibland läser jag när jag gar, eller fastnar innanför dörren när jag kommer hem. Sen tittar jag upp timmar senare och hela lägenheten är kolsvart.

Hoppas att du är pa väg i säng nu da, klockan är snart 22!

Och du... TACK för ditt underbara mail. Svar kommer!

Stor kram Lisa

Anonym sa...

Längtans ö är riktigt bra, snudd på sträckläste den tidigare i år efter tips på kalimera.nu.

/Göran

Anonym sa...

Hej!
Jag googlade bilbarnstol i grekland och hamnade hos dig.
Härlig blogg du har =)
Vi ska resa till Platanes i utkanten av Rethymnon med vår dotter på 20 månader, i slutet av juni. Vet du om man kan ordna taxi med bilbarnstol där?? Gärna bakåtvänd.
Hälsningar Ida med fam

Tina sa...

Svar till Eva Henriksson (och till dig Karro ;-) ). Min äldste sons skola har fokuserat mycket på läsning, ordförståelse och att "kunna läsa mellan raderna" som är SÅÅÅ viktigt i det fortsatta livet.

cajbee sa...

Hej Karro.

Hälsningar från Minos Village.
Hotellet poli kala. Fick i gång nätverket först idag.
Hälsningar
C&B-M

Eva sa...

Böcker är bra!
Läser du på grekiska för det mesta? Jag skulle gärna läsa lite grekisk litteratur - hur är det med översättningar till svenska?

Cecilia sa...

Jag såg din kommentar i min blogg :) Jag kommer nog få en liten snabbkurs innan jag börjar jobba! Hur är det att bo på Kreta året om? Är du gift med en grek? :) Hur bor ni?

Har du nån bra recept på frappe? :)Finns det några fler kaffesorter jag borde kunna. Jag har jobbat som barista till och från i fyra år så jag kan göra latte, espresso, cappucino och så där men jag tänkte om det var nå mer som är typiskt grekisk?