Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 18 april 2009

Semestern går fort

Idag är det påskafton. Igen. Förra veckan firade vi den svenska påskaftonen på stranden och sen åt vi lax, inlagd sill och annat smått och gått från Sverige. Idag åkte vi ner till stan. Tillsammans med resten av Chanias befolkning kändes det som. Det var liv och rörelse i det underbara vädret.
Lunchen åt vi bredvid Maria kyrkan. En grekisk salla, en omelett, en sovlaki tallrik, en tzasiki, en mousaka, 2 öl, 2 coca-cola och 1 liten flaska vatten. Totalt 36,80 euro.
Ikväll reser mamma, pappa och bror tillbaka till Sverige. Som vanligt går tiden alldeles för fort men så är det när man ska hinna med mycket. Och vad då semester? Min pappa har målat trappräcket och grinden, hjälpt mig att planera om blommor och växter, oljat in alla trädgårdsmöbler, tvättat våra mattor och lagt upp dem på vinden. Min mamma har strykt kläder, sytt och fixat och så hade dom med sig tyg till våra 6 finstolar som fick en riktig "ansiktslyftning" från mörkt grönt till beigt/vitt mönster. Jättefint!!
Min bror har varit lekkompis och busat och spelat basket med Kyriakos. Vad jag har gjort?
Inget. Bara haft semester, haha. Nej då, jag har lagt undan alla vinterkläder och tagit fram sommarkläderna. Städat undan i alla gardrober. Och fått undan en massa saker.

Ikväll säger vi hejdå på flygplatsen och sen åker vi kyrkan för att tända Kyriakos "lampada". ( ljus) Mer om det och söndagens firande i annat inlägg.

4 kommentarer:

Anna sa...

Hej, ja men visst går tiden fort när man har semester. Vad skönt att du fått lite hjälp i veckan. Jag heter Anna och följer din blogg för jag själv skall åka till Kreta den 30 april och det skall bli super skönt och kul. Jag hoppas vi får sol och kan bada lite. Är vädret hos er nu som en svensk sommar?? Mvh Anna.

Eva Henriksson sa...

Vilken härlig tid med svenska släkten. Jag förstår att dina föräldrar älskar att göra allt pyssel som känns nyttigt och som de kan hjälpa er med. Så mysigt med maten. Var den tänkt för två eller fler???Kul att jämföra priset.
Ja det värsta med Chanias rest. är väl att de ska kasta in oss.Usch!
I Paleohora finns inga sådana manér.Men annars är det väl kul att bo i civilisationen förstås. (nästan en storstad.)i alla fall ur trafiksynpunkt.
Så i kväll kommer saknaden...efter all svensk värme?!Den skildrade du så fint förut.KRAM

Anders sa...

Bara jag som tycker det verkar dyrt

Tove sa...

Visst är det trist när dom åker! Men du har väl dom där i september :)