Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 4 april 2009

Säsong 2009 är här

Från vår balkong ser jag något av de första (apollo) flygen som kommer in mot Akrotirihalvön för landning. Flyg fyllda med förväntasfulla gäster. Ute på stora vägen ser jag transferbussarna rulla ner mot Chania stad för att lämna av gästerna vid deras hotell.
Det är en speciell dag. En del reseledare tar för första gången på sig sin uniform och kör lite nervöst sin transfer. Hotellägarna är klara med det sista och gömmer undan städsakerna i skrubben precis innan transferbussen anländer med gästerna.
Minimarkets håller på att packa upp nya saker som ska stå fint på hyllorna. Tavernor skriver ut dagens meny på sina skyltar för att visa att dom har öppnat för säsongen och hälsar turisterna välkomna.
En väldigt speciell dag alltså. I 10 år har jag fått vara med och uppleva detta "startskott" live. Något år bjöd vi till och med gästerna på champagne i ankomsthallen. Någon gång var en lokal TV-kanal med och filmade. En småpirrig men väl så spännande dag.
Idag sitter jag hemma och är inte med vid startskottet. Det är en konstig saknad jag känner. Att inte få vara delaktig i något som känns som "mitt". Jag är ju den som jobbat där längst och som varje år varit med. Från en skitnervös reseledare till en erfaren bokningschef med is i magen.

Men nu är det dax för något annat. Vad? Ni får vänta tills senare i veckan.

6 kommentarer:

Liza sa...

åhh det är så kul att följa din blogg. Vill verkligenockså kunna bo utomalands, men det går inte riktigt. Så jag får njuta av det du skriver i stället

Erica sa...

Jag ville också vara med på första flyget "hem".... Gör så ont i hjärtat att inte ha en resa bokad. Nu drar det rejält i Chaniatarmen. Tack för en blogg som berör på många vis.

cajbee sa...

Man får väl stå ut i 25 dagar och 10 timmar ännu.
c1b-m

Julie Roberts sa...

Åh den dag, det er så fantastisk! Så spændt man er, når det første fly lander!
Kram

Tove sa...

Oavsett hur många gånger man upplever en ny säsong så är det alltid roligt! Mycket är välbekant men som tur är så händer alltid något "nytt". Lycka till med denna säsong!

Tessan sa...

Ja du det är en känsla det där!
Men nu är det nya saker på g, vilket är mer spännande =)
Lycka till!

Så skoj att prata sist!

Kram Tessan m familj
(ojoj det är ngt nytt för mig... med familj *haha*)