Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 27 april 2009

Sagoläsning

Kyriakos har många böcker i sin bokhylla. På svenska. Endast 5 sagoböcker är på grekiska. Har inte hört några av vännerna här som läser "go´natt sagor" för barnen. Är det en svensk grej?
Hör däremot många barn som somnar till den lilla TVn som finns på barnens rum. Giorgos tycker att Kyriakos är stor nog nu och att han behöver en TV på hans rum. Hello? Behöver? Det där är ju något som föräldrarna kommer på. Vår son har knappast ett behov av en TV på sitt lilla rum. Och vad skulle han titta på där, nyheterna och alla morgonprogram? Nej det hade behövts en dvd-spelare till TV så att han kan titta på tecknade filmer.
Nu har jag sagt NEJ till detta och menar att det kommer en dag då Kyriakos kommer vilja ha Playstation eller något, och då är det en annan femma.

Vi fortsätter med sagoläsningen och jag tycker det är en supersmysig stund då vi ligger i hans säng, läser, pratar och tillsist go´natt kram å puss.
Även om utbudet av svenska böcker är stort har Kyriakos givetvis några favoriter och dessa berättelser kan man ju idag utantill. När vi varit hos min doktor på ultraljud frågade Kyriakos mig om hur babyn ska komma ut?
- Ska doktorn ta en kniv och skära upp din mage, som jägaren, och sen fylla den med sten? frågar han.
Att Rödluvan är en av favoriterna kanske ni förstår.

5 kommentarer:

Cecilia Julin sa...

Svar: Vad roligt att du svarade på min kommentar :) Jag ser verkligen framemot den här sommaren, ska bli galet roligt! Jag älskar Kreta dessutom :):) Tack för tipset, det ska jag verkligen göra!

Hur är det att bo på Kreta året om? :) Vad jobbar du med etc? :)

Eva sa...

Gud så bedårande! Om det är så att godnatt-sagor är en svensk grej så borde vi marknadsföra det bättre. Tror att barn lär sig massor av sagoläsning.

Tina sa...

Det är helt klart så att det INTE är en grekisk grej med sagoläsning. Däremot inte nödvändigtvis bara en SVENSK grej. Jag hoppas att många barn runt i världen får höra godnattsagor.

Eva Henriksson sa...

visst lär man sig massor av sagoläsning och prat kring dem. Det har gjorts undersökningar om barns språkutveckling och det ger ett stort hopp framåt att läsa och prata om böcker. Ord och meningar får barnet av olika slag.
Fortsätt.
TV maler på i sin takt medan boken anpassas efter tillfället. Ni bläddrar när ni vill. Det gör inte TV:n.Fråga hinner man också.
BRA ingen TV i barnets rum. Jag har varit skolbibl.och lärare i många år och vi har en fin svensk bokskatt! Be dina föräldrar att ta med ett par böcker varje gång.....
Kram

Lisa sa...

Tycker att du gör helt rätt. Man lär sig jättemycket av att läsa och det är bra att han redan nu blir van vid att läsa sa att han förhoppningsvis fortsätter senare. Dessutom är det ju en mysig stund för er tillsammans.

Haller helt med: NEJ till tv!

Kram igen!