Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

torsdag 2 april 2009

Rondellen har hittat vägen till Kreta

Tänk er att ni kommer ifrån flygplatsen och kör mot Chania. Efter ett par kilometer har det funnits en jättefarlig avtagsväg till vänster för att komma ner mot Souda och om man till exempel velat åka mot Rethymnon. Äntligen, äntligen och dessvärre efter alldeles för många olyckor vid denna korsning har man fixat en rondell. Ni ser på den lilla vägskylten pilar rakt fram mot Chania och sen lite åt vänster mot Souda.
Fin asfalt, vita vägsträck och till och med vägbelysning. Jag blir så stolt över grekerna och klappade händerna när jag såg detta. Ja, jag är superkvinnan som både kan köra bil, klappa händerna OCH ta kort samtidigt.
Här är vi mitt inne i rondellen och jag ska snart köra ut till höger ur bild mot Chania. Tänk er nu tvärimot. Att ni kommer ifrån Chania och vill svänga ner mot Souda. Det blir nästan en 360 graders sväng direkt. När jag kom hem frågade jag Giorgos, min busschaufför, hur klarar en buss en sån sväng??? Det gör den inte, säger han. Man får köra ett varv i rondellen och sen svänger man av mot Souda. Så ser ni bussar eller långtradare i rondellen som kör runt,runt,runt är det för att ta ut svängen rejält. Haha.

2 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Å så bra där kör vi.....Vi brukar hyra bil på flygplatsen och sedan ge oss av till Paleohora genast......O vad jag längtar.

Marie sa...

oppps, Imponerande :-), haha jag vet mycket väl att du kan göra flera saker i bilen samtidigtsom du kör, du och jag i samma bil kan göra sjukt många saker förutom att köra bil, hahaha. Vägen till flygplatsen går ju med autopiloten