Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 19 april 2009

Påskdagen!!


Påskharen vaktar de fina påskäggen så att barnen inte knackar alla innan middagen.


Vanliga röda ägg.


Ja, vi knackar ägg här också.


Lammet och kokoretsi ( rullen som innehåller lever, lungor och sen är det lammister runt om, urk igen enligt mig ) rullar över glöden. Förr i tiden satt karlarna och rullade spetten för hand, vilket ju tar ett par timmar. Nu kopplar men till en maskin och automatiskt snurrar spetten.

"Slaktaren Manolis" hugger lammet i bitar.


Några av kusinerna.


Mat, mat och mat.

Klockan är snart 20,00 och jag tycker det är dax för påskfirandet, vindrickandet och påsksmällarna att ta slut. Lite trött.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΧΡΟΝΟ!!

3 kommentarer:

Eva Henriksson sa...

Inget konstigt om Du är lite trött.
Är grekiska kvinnor lika noga som vi att inte dricka vin under graviditeten?
Väldigt kul att höra om traditioner.
Konstigt med judasbränningen. Är den vanlig?

Jo sa...

Xronia polla me igia!

Cecilia sa...

Hej :)
Jag har följt din blogg sedan länge. Jätte roligt att läsa om ditt liv i mitt paradis! Jag åker nämligen ner tillKreta den 6 juni för att jobba en beachbar i Agia Marina, Ammos Kai Ilios. Är det ett ställe som du känner till och kanske har någon åsikt om? :) Jag var på Kreta i somras och träffade en kille som bor i Sverige men han är grek som har fixat jobb till oss där i sommar. Vet du någon bra ställe man kan bo på i Kato Stalos, Agia Marina eller Platanias? :)