Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

söndag 19 april 2009

Påskafton

Kyriakos med två av kusinerna u väntan utanför kyrkan på att "det heliga ljuset" skall spridas ut till folket. Klockan är strax innan midnatt och min Kyriakos gick "i sömnen" till kyrkan och trillade flera gånger. Han är ingen kvällsmänniska kan jag lova.
Så började det heliga ljuset sin gång ut bland folket och alla passade på att tända sina ljus.
Stora folksamlingar och alla väntade på fyrverkeri och smällare.
"Kristus är uppstånden"

Här hänger Judas. Bilden är tagen ifrån vår balkong och nere på gatan har barnen samlat ihop kvistar och grenar till ett bål. Judas hänger över och efter midnatt bränns han.

Bränns för sina synder.

Är ni i Grekland en påskafton får ni hålla er upp och besöka en kyrka. Fin stämning tycker jag. Efter kyrkan går folket hem och äter och firar att kristus är uppstånden och fastan är över. Den kända påsksoppan "Magiritsa" som är gjord på inälvor från lammet står på många bord. ( urk enligt mig ) Idag påskdagen grillas det lamm och dricks vin över hela Grekland. Mer om det i nästa inlägg.

3 kommentarer:

Eva henriksson sa...

Å så fint du skildrar allthop.
Här var minus 7 grader i morse och påsken är ett minne blott.
Inga ljus och ingen judas här.
Smällare och raketer har vi heller inga.
Men fastar gör väl inte ni heller...?
Tack för fina bilder.

Karro sa...

Bara under långfredagen valde vi att inte äta kött. Så nej jag kan inte säg att vi fastar.

Tove sa...

Fint reportage där! Fast bilden på Jesus får mig att tänka på hur man firar San Juan (Midsommar) här. Då gör man stora brasor, precis som Valborgbrasorna hemma, och på toppen sätter man Juan, en hemmagjord docka, och när Juan brunnit upp så är allt det gamla och "onda" borta. Och sommaren kan börja på ny kula s a s...