Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 4 april 2009

Marknader i Chania stad

Bilderna är tagna från förra våren då vi besökte "lördagsmarknaden". Det finns ( eller har i alla funnits ) marknader 4 dagar i veckan. Måndag, onsdag, torsdag och lördag. Och varje dag på olika ställen runt i Chania stad.
Vi brukar bara besöka lördagsmarknaden då den ligger nära från vårt hus och jag gillar området. Den håller till vid "länsstyrelsen" ( kanske det heter på svenska. Där även hålls rättegångar ) och denna byggnad hittats lätt om man utgår ifrån Saluhallen, följer vägen Andrea Papandreou, på vänster sida kommer ni se stadion och på höger sida ligger stadsparken. Fortsätt upp ett par hundra meter till och ni är framme. På parkeringen till vänster och bakom byggnaden säljs allt det "ätbara och drickbara", allt från frukt, oliver, grönsaker, kaniner, höns, vin, raki och även blommor och växter.



På vägen bredvid och ovanför byggnaden säljs allt det andra, som kläder, skor, väskor, underkläder, tyger, sockar, smycken. En massa olika saker. Jag har köpt träningsoverall set för 20 euro där en gång. Något nattlinne för 10 euro. En väska för 5 euro. Jag brukar inte åka dit för att fynda och om jag ska vara ärlig så köper jag nästan aldrig något på marknaden. Men är ni inne i stan en lördag förmiddag ( dom brukar packa ihop runt lunchtid vid 14 så besök helst om morgonen ) så är det klart värt ett besök. Varför inte.
Kan ni inte åka en lördag och vill åka en annan dag fråga någon på ert hotell eller researrangör för att kunna få info om de andra dagarnas placering eftersom jag är osäker på vart dom är. Platserna ändras fram och tillbaka. Torsdagarna brukar hålla till i området Nea Chora, men vet ej vilken gata. Fråga er fram!! Förrestem så heter Marknad "Λαϊκή" på grekiska och uttalas lajki, med betoning på i:et.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har följt din blogg ett tag nu och måste bara få säga att den är UNDERBAR på alla sätt. Kreta ligger mig varmt om hjätat. Det var nämligen på K min nuvarande tyske fästman och dåvarande pojkvän friade till min helt oväntad efter att vi hade varit ihop i ett år, dagen efter hyrde vi en moped för att upptäcka de närliggande platserna och helt plötsligt krockade vi i Rethymnon( osäker på stavningen?!) mitt på dagen och båda två flög i luften i några meter.....tur att vi både hade hjälm på huvudet annars vet jag inte om vi hade klarat oss så bra. Några sår, smutdiga kläder, en nybliven fästman som var orolig för allt blod han såg rinna från mina armar och ben och några underbar hjälpsamma grekersom försökte hjälpa...... Och vad gjorde jag........skrattade och pussade min älskling och sa att tur att det gick bra. Här har vi ett minne för livet. Han (tysk som han är) och grekerna förstås trodde att jag var tokig. Efter snart 3 år kan han fortfarande berätta denna historia och se förvånad ut. Det nlev ett långt inlägg, men jag ville gärna dela med mig.
Kram på dig från Stockholm
Ani
Ani

Anonym sa...

Hej! Din blogg har fått mej att längta till Kreta så nu står väskorna packade och på lör 23/5 åker mina ungar och jag till värmen och det vackra vädret hoppas vi för att under en vecka uppslukas av vackra Kreta! Har varit där förr men inte på din del av ön och inte med barnen- ska bli så härligt! Tack för lite tips- ska verkligen se till att komma på marknad! Sissi