Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 24 april 2009

Hobby

Eftersom jag inte jobbar försöker jag hitta en hobby. Jag har alltid haft vild fantasi och skulle inte Sverige och Grekland ligga så långt ifrån varandra skulle jag redan ha fyllt svärfars pickup med apelsiner och avokado. Sen skulle jag köra runt i södra Halland med en högtalare på bilen och skrika som zigenarna här "Färska apelsiner direkt ifrån Grekland, kom å köp härligt goda apelsiner ifrån Kreta".
Min svärfar sa igår att han i år inte orkar att bry sig om apelsinerna och sa till Giorgos och hans syster att om dom vill "plocka" ( du plockar oftast inte själv utan hyr in företag som plockar och fraktar iväg dem ) så är det deras jobb. Herregud, inte bara synd om pengar som de går miste om men också alla apelsiner som bara hänger, trillar ner och ruttnar bort. Så som sagt jag skulle lätt plockat och kört runt och sälja dem men avstånd stoppar min hobby.

Under vintern har vi haft stora diskutioner om att hobby-sälja vår olivolja. Vi ( ok svärfar ) har ton med olja. Grekerna slösar en massa med oljan. Svenskarna har börjat med olivolja men använder den snålt. Blir lika ledsen varje gång jag är i Sverige och ser det dyra utbudet och att folk tror att rapsolja är lika bra som olivolja. ( ??? )
Svärfar har flera gånger frågat mig om det finns någon marknad i Sverige eller för turisterna som kommer hit och det tror jag stenhårt på. Men samtidigt är vi överrens om att det är inget vi kan bli rika på men som 74 åring och jag som lite rastlös hemmafru kan det vara en kul hobby och det är synd att denna fina olivolja inte sprids ut utanför Kreta.
Nu håller vi på att kolla upp hur vi kan få vår olivolja i 1 liters flaskor, med vår etikett och hur vi lagligt kan sälja den. Helt plötsligt ska allt vara lagligt. Hello, hur många olagliga affärer och fuskandet finns det inte i detta land?
Anyway, sen kan jag eventuellt ha en butik på lädergatan "Skrydlof" som kan vara utlämmningsställe. Alla turister besöker ju Chania stad minst en gång under sin semester och ni går väl en promenad på lädergatan på väg ner till hamnen?
Skulle du köpa 1 liter "Daskalakis-Karlsson´s olivolja" om du kom hit på semester? Rimligt pris?

16 kommentarer:

Cissi sa...

Men det låter ju jättebra! Och kul!! Håller själv på med en liten plan för en hobby att tjäna lite pengar på ;)

Cissi sa...

skulle ju skriva att om det var jag så skulle jag köpa direkt och ta med mig till sverige. olivolja är jättedyrt här med men det är något jag gärna lägger pengar på ;)

Eva Henriksson sa...

Så roligt det låter!
Pressar ni inte egen jos ideligen?
Hur mycket apelsiner äter ni?
Har ni citronträd också?
Hemskt att tänka sig hur apelsinerna rasar ner.
Kommer du från Halland?
Vi har grekiska apelsiner i konsum nu, men naturligtvis blir det dyrt med frakt särskilt från Kreta.Extrapris ca 10 kr/kg
Olivolja är härligt och turisterna köper nog gärna genom dig och rika blir ni ju inte i alla fall....
Nässlorna är fina här nu så vi ska ha nässelsoppa. Kram

Anonym sa...

SJÄLVKLART vännen! Det vet du att alla skulle göra, det behöver du inte fråga.
Har ännu ej kikat på någonresa men det kommer =)

Kram Tessan & Astrid

Eva sa...

Hej. Hittade precis din blogg. Tycker det är intressant att läsa andra iaktagelser från Grekland!

cajbee sa...

Köper gärna ett par liter olja för det går åt en hel del hos oss. Det som ni inte får sålt åt turisterna kan ni hälla i tanken på pickuppen och köra miljövänligt. Här kostar Knossos olivolja från Kreta ca 12€/liter.

Hälsningar c&b-m

Janerik sa...

Hej!
Här i Umeå kan vi faktiskt köpa olivolja som är pressad i Sitia på Kreta. Ett par som bor här (han är grek) importerar den och har lyckats sälja in den på Coop. En god olja som vi alltid har hemma men jag har ingen aning om vad den kostar, jag köper då jag behöver.
Då det gäller grekiska apelsiner så har det inte gått att få tag på här de senaste åren vilket är tragiskt, speciellt om ni slänger apelsinerna där.
Tyvärr är ju vår svenska pesetas (eller krona som den kallas) inget att betala med utomlands just nu men det kan kanske ändra framöver det också.

Anonym sa...

Självklart skulle eran olivolja följa med till SE. Jag köpte flera liters olivolja förra gången jag var Kreta och enligt min mor den var den bästa olivoljan någonsin.
Kram
Anni

Karro sa...

Eva, jo visst pressar vi dagligen juice av apelsinerna men vi pratar inte om några träd utan FÄLT med apelsiner. Så mycket juice kan vi inte dricka, hihi.
Vi har apelsiner, citroner, graipefrukt, mandariner, avokado - träd.

Ja, jag kommer ifrån södra Halland.

Tack för alla kommentarer.Vi får se hur det går!!

Idag skiner solen och det är vindstilla och fåglarna kvittrar. Underbart väder!! Trevlig helg!!

Lisa sa...

Verkligen!! Vi köper med oss fran Spanien sa ofta vi kan. Helt andra priser än i Frankrike. Far se hur det blir i Polen...

Läste att ni har grapefrukt och avokado träd??? Jag tror jag dör av avundsjuka!! ;)

Kram Lisa

Evelina sa...

Hej!
Snubblade in på din blogg. Är precis hemkommen från Kato Stalos där jag och min sambo bodde en vecka. Vilken underbar ö Kreta är! Första gången jag var där men absolut inte sista. :) Lite synd bara att vi inte visste att det var så mycket firande vid midnatt under påsken, då hade vi absolut gett oss iväg till en kyrka. Hoppas allt är bra i Chania. Mvh Evelina

Sofia sa...

Sälj!!!!olivolja är supergott. Vi använder hur mycket som helst. Hade faktiskt tänkt kolla med dig om din familj sålde olivoljan då jag följt arbetet med oliverna och då vi kommer köpa på oss så mycket vi kan när vi kommer till Kreta i sommar. Kram Sofia

Karro sa...

Sofia,
bara hör av dig innan ni kommer. Har inte "vår hobby" kommit igång kan jag alltid göra som grekerna och sälja lite svart. Haha. Så vidare du inte vill ha kvitto på det menar jag.
Vi har tunnor i byn med olja så bara hör av dig hur mycket du vill och ha så kan vi träffas och du får köpa huuuur mycket du vill.
Ni andra också så klart. Jag kör med delivery-tjänst till ert hotell, så länge det är inom rimligt avstånd, det vill säga från Chania stad helt ut till Maleme.

Vi höres!!

Ulla Riseng sa...

Jag har kikat in på din blogg ett par gånger. Har själv besökt Kreta tre gånger, allt ifrån Makrialagos (aldrig mer pga den långa resan) till Agia Marina de två sista åren, i maj. Vi har hyrt bil o kört runt o kikat på massor Paleochora, Elafonissi och stranden längre upp dit grekerna själva åker + flera andra guldkorn.
Det jag skulle ha önskat är - självplock på apelsiner. Att kunna stanna vid någon apelsinlund och plocka sina egna apelsiner och självklart betala för dem. Skulle det kunna vara något? I Sverige är det vanligt med självplock fast jag vet inte hur det ser ut på Kreta. Här i Värmland finns det de som säljer honung från ett litet mjölkbord och sedan har de en låda där man lägger pengarna i. Då slipper de passa kunderna. Kanske det vore en variant?

Gulle sa...

I LIKE IT!

Annelie sa...

Det skulle jag absolut! Vi har köpt en hel dunk (5 liter) en gång vi varit där! Grekiska oljan är bäst! Italien? Släng dig i väggen.....