Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 6 april 2009

Ekonomiska tips

Har skrivit om det tidigare men värt att nämnas igen. Storpack verkar inte har hittat hit. Mycket är i småförpackningar och dyrt. På bilden ser ni en liten joghurt (135 g joghurt + 10 g chokladbitar i locket ) och de kostar 1,17 styck. Ja ni läste rätt. Blir alltså runt 8,5 euro för 1 kg.
Så dom där barnyoghurtarna är inget jag gärna köper. Ok som utflyktsförpackning men hemma äter vi från förpackningar som är på 1 eller 2 kg.

För att slippa köpa alltid i småförpackningar och betala dyra pengar hade jag min första semesterdag här besökt ett av de större supermarkets som INKA och Marinopoulos.
Våga gå till charken och köp ost och skinka till exempel därifrån. Första gången som reseledare förstod inte damen mig när jag menade gris så vad gör man då? Jo man härmar en gris "nöff" och jag stod där och "grymtade". Dom har hört mycket och säkert skrattade dom åt mig på kafferasten men det bjuder jag på.
Hektopriset är mycket lägre i charken än om du köper i färdiga inplastade varor.

Toastbröd ca 2 euro, smör ca 1 euro, juice 1,50 euro/liter och så har du skinka och ost från charken, vips så kan du göra egna smörgåsar och ha med dig på utflykten eller ner till stranden. Bra mycket billigare än att köpa dem på någon strandservering.

Spagettiförpackning Melissa 500 g kostar 0,70 euro, Napoletana sås Barilla kostar 2,20 euro.
Fetaost Mevgal 400 g kostar 4,85 euro. Några tomater, lök, olivolja, salt. Vips så kan du slänga ihop en lättlunch.

Alla gånger vi åkt på charter har min mamma alltid packat ner små hushållssaker i resväskan. Oftast bokar man ju lägenhetshotell för att kunna fixa till frukost och några snabblunchar.
På det flesta lägenhetshotell finns det inte diskborste, diskmedel och handduk så det har vi alltid packat ner. Ja inte hela diskmedelburken utan man häller i lite i en "mini spritflaska" som man köpte på flyget på förra chartern. Perfekt så har man en liten mini diskmedelsflaska där det står Grant´s Whisky på!!

Har du fler tips så dela gärna med dig bland kommentarerna nedan.

1 kommentar:

Eva Henriksson sa...

Känner igen alla dina fina tips.
Vi vill ha ost till frukost så vi tar med en bit....och på hösten har jag faktiskt äpplen med oss. Så goda som de är då......Sist fick vi köpa en islåda för att ha i balkongdrinken.Den låg kvar sedan när vi fick samma rum!!!!