Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 31 mars 2009

Tips

Många frågor om april. Först om vädret och sen om utflykter och vad man kan göra. Vad man kan göra?? Det är lättare att svara på vad man inte kan. Troligvis kan du inte gå Samariaravinen eftersom den brukar öppna runt den 1 Maj ( beroende på hur vädret varit och är ). Vattenlandet Limnoupolis brukar öppna runt samma datum så dit kan ni inte åka. Skulle heller inte tro att båtturer har kört igång eller snorkling.
Det är väl i princip det ni inte kan göra.
Även om vädret kanske är osäkert så kan det bli superfint och ni, turister, brukar hoppa i havet redan i april månad.
När vi körde till Rethymnon i söndags såg vi folk som badade längst stranden i Georgioupolis. Det var en underbar dag med strålande väder! Och det håller i sig, idag har vi över 20 grader, soldis och vindstilla.

Det är jättefint här nu på våren. Det blir grönare för var dag som går. Jag har skrivit det 1000 gånger, hyr en bil och upptäck ön på egen hand. Kör runt bland byarna, kör fel, fråga er fram och få svar tillbaka på grekiska av en tandalös svartklädd gammal dam, bara nicka, le och säg "Nai" (grekiska Ja och uttalas Nä) så kanske blir ni inbjuden på kaffe hos damen, kör runt på de slingringa vägarna och se upp för getterna, stanna och ta kort, ät lunch på den öde och tomma tavernan där maten består av riktig hemmalagad mat och ta utflykten med ro. Gör som grekerna, sluta stressa och bara njut!!

Även om det kanske inte är badväder så är många av stränderna, som Marathi, Stavros, fina att besöka ändå. Lugna och fina. Ta med er en filt att sitta på, leta upp ett ställe i lä, fram med semesterboken och bara njut.
Reser ni med barn ta med strandleksaker och dom kan leka i timmar.

Mina föräldrar och bror kommer till påsk och jag har redan planer på att vi ska köra på upptäcktsfärd mot Kalives, Almyrida, Gavalohori, Vamos och sen kanske vidare ner mot Vrisses och Imbros ravinen.
Eller kanske vi parkerar bilen i Georgioupolis och går på den milslånga stranden där. Mina föräldrar älskar att röra på sig och kräver promenader. Stranden borde vara tillräckligt blöt och packad nu för att man ska kunna gå lätt.

Snön ligger fortfarande kvar upp på Lefka Ori. Man kan köra upp till Omalos och gå runt och gå där. OBS!! Slingriga vägar på 1 timme och inget för den åksjuke!!
På vägen upp kör ni igenom små grekiska byar, det är vacker natur, otrolig utsikt, finns matställen längst vägen.

Det finns en massa att upptäcka. Det är helt upp till dig hur mycket du vill hinna med. Och hinner du inte med allt så finns det en anledning till att komma tillbaka till Kreta nästa år!!

PS: Under vintern har det satts upp ca 40 "laserkontoller" ( vet inte vad det heter på svenska. Lasergrej som kollar hastigheten på bilen och tar kort ) längst nationalvägen från öst till väst. Så håll koll på dessa vita skyltar med en svart kamera på och med varningstext på grekiska, så klart, som dyker upp emellan åt. Nu är ju kanske inte turisterna kända för att stå på gasen utan snarare tvärtom, men jag vill bara nämna det.
Hmm....men kan inte låta bli att fundera på OM en turist nu skulle köra för fort i sin hyrbil. Vad kan hända? Jag menar allt tar ju så hiiiiiimla lång tid här i Grekland så innan denna anmälan/böter har kommit från polisen till rätt biluthyrare och till rätt gäst......som rest hem till Sverige för......7 veckor sedan.......vad kan dom göra då???? Förmodligen ingenting.
Fast det låter himla bra med 40 laserkontroller, eller hur?

10 kommentarer:

Majoulas Blogg sa...

Hej

Jag ska också "hem" till Chania till påsk och tänkte höra om du känner till om tavernan Marias via agia marina på vägen mot Platanias verkar vara öppet.. om du kör förbi där kanske du har sett om de har det... 1 november hade de öppet trots att säsongen var slut.. så jag hoppas ju att "mitt favvoställe" har öppnat.. :-)

må gott

// Maja

Bella sa...

blogghoppar bara runt lite...
Kul att läsa om livet som utlandssvenska...

Eva henriksson sa...

Vilka fina tips!
Ja det svåraste är nog att lugna ner sig. Att bara vara.....
Härligt med stränderna och våren men vattnet är säkert kallt.
Här i Tyresö Stockholm cyklar jag ännu med dubbdäck för genom skogen är det isigt.

Karro sa...

Maja, menar du tavernan Marias som ligger i Kato Stalos, i hörnan utmed vägen?
För i så fall lär den vara öppen. Den är öppen även under vintern fast bara fredag-, lördagkväll och söndaglunch om jag minns rätt.

Ha det bra!!

Majoulas Blogg sa...

Halloj igen

Jaaaaaa.. den var det.... Härligt att höra... då ska jag dit och frossa nån dag i slutet på april

tusen tack!!!

Majoulas Blogg sa...

Hmmm.. jag har ju glömt en sak..

att fråga om det är ok att jag länkar till dig

hoppas
:-)

Tina sa...

Du, nu blev jag jättesugen på att befinna mig i Grekland... Har vi verkligen valt rätt som vill bo i Sverige???

Karro sa...

Maja, klart du får länka!!

Tina, har förstått att många "svensk-grek familjer" som bor i Sverige saknar Grekland men väl i Grekland (på långsemester eller provar att bo här) så saknar dom Sverige. Svårt val och svårt att bli riktigt nöjd.
Jag bestämde mig för många år sedan att jag ska bo HÄR!! Sen får jag bara "gilla läget" ibland och visst kan landet göra en galen. Men något hit-å-dit-flackande liv vill jag inte ha. Jag vill känna mig HEMMA! Och det gör jag här.

EvaHEnriksson sa...

Nej jag tror man måste ha ett ställe där man verkligen är hemma - för att inte tala om barn.
I skolan har vi alla barn som pendlar mellan olika boenden. visserligen båda i Sverige men bra är det inte....Hemma måste vara verkligen hemma.

Eva sa...

Min familj kommer till Platanias den 16 april och jag tänkte precis skriva och fråga om väder tips på aktiviteter mm men har redan fått svar på mina frågor. Tack!!! Och tack för en bra blogg jag längtar till Kreta.....