Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 9 mars 2009

Oväntat besök

I lördagseftermiddag ( innan maginfluensan slog till ) ringde det på dörren. Jag själv låg i sovrummet och tittade på TV när jag hörde min man öppna dörren och sa "Stig på, stig på".
Bara av att höra ringklockan gav mig en chock. Ingen ringer på "findörren" när dom kommer till oss utan dom knackar eller bara stiger in genom köksdörren. Senaste gången någon ringde på var väl prästen förra året när han skulle "välsigna" huset så ni förstår att jag blev chockad över ringsignalen.
När jag kommer ut från sovrummet sitter två tanter i soffan som jag påtvingat måste hälsa på. Ser deras namnskyltar och en massa broschyrer som sticker ut ur deras väskor.
( dom kommer från någon organisation från Athen och vill lära ut om barns utveckling, kost, hälsa )
Under tiden som de börjar och tjatar, ställer frågor, babblar, tjatar ännu mer sitter jag bara och funderar över 2 saker. Hur fasen har de fått reda på vår adress? Dom sa nämligen klart och tydligt att de sökt efter barnfamiljer med unga föräldrar. Så man finns alltså med i något register där dom sen kolla upp en och kommer och knackar på ens dörr. Det tycker jag inte om.
Den andra saken som jag inte kan sluta tänka på är "Hur i hela friden kunde min man släppa in dessa tanter???????" Hello, vad tänkte han med.
Efter 20 minuter tjatande kommer dom till skott och berättar om dessa suveräna böcker som hjälper oss, som föräldrar, att till exempel svara på barns nyfikna frågor som varför det regnar??? ( tror nog jag kan svara på det utan deras bok ) och paketet kostar bara 250 euro!!!!!
- Är ni intresserade??
Jag har väldigt svårt för att säga NEJ rakt ut. Så jag förklarar att jag har en massa pedagoiska böcker på svenska och att jag använder mig ofta av internet om det är något jag letar efter.
Men dom ger sig inte ut maler vidare och tjatar å tjatar. Jag hittar inte stoppknappen på dom och vet inte vad jag ska ta mig till. Dom får mig att känna mig som världens sämsta förälder om jag inte köper dessa böcker. Va, vill jag inte mitt barns bästa?
Vid det här laget har också min dumsnut till karl övergett mig och gått ut för att röka ( en cigg som tar vääääldigt lång tid ).
Så mitt sista försök blir att jag hämtar in honom och eftersom det var han som öppnade dörren åt tanterna är det inte mer rättvist att han också får "stänga".
- Mina damer, 250 euro är mycket i dessa kristider, säger Giorgos. ( något bra med krisen är att man kan skylla på den )
Tanternas "playknapp" har hakat upp sig och de fortsätter om de suuuuuveräna böckerna.
Var fasen är stoppknappen?
Giorgos reser sig upp och öppnar dörren. Då fattade dom vinken och tackade för sig.
Tack å lov.
Måtte det dröja länge tills det ringer på dörren igen.

1 kommentar:

Veronica sa...

Hihi, i dessa kristider försöker folk med vad som helst!

Hoppas att du mår bättre nu :)

Kram