Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

lördag 7 mars 2009

En busschaufför, en busschaufför.....


...de é en man me´ glatt humör!!!

Får min man reda på att jag lagt upp denna bild på bloggen kommer han förmodligen inte prata med mig under helgen. Han tror att HELA Sverige läser min blogg, ja om det ändå vore så många. Bilden är tagen för säkert snart 20 år sedan då han började köra buss. Han har kört er, turister, i många år och lastat in 100 000 tusen tals sprängfyllda resväskor och barnvagnar i transferbussarna.

För 2,5 år sedan lämnade han turistbussarna bakom sig och gick över till att köra betongbil. Bättre lön, bättre arbetstider, året-runt-jobb och det bästa som han själv uttryckte det "Betongen är tyst och klagar inte så som turister kan göra".
Nu har dessvärre den ekonomiska krisen tvingat honom till att gå tillbaka till turistbussarna. Eftersom ingen får ta lån och bygga hus behövs det ingen betong, så den 1 April är han tillbaka med "packade resväskor och packade turister" som vissa busschaufförer säger på skämt.

Hur många gånger har jag inte fått frågan från min man "Har dom ( ni i Skandinavien ) inget bättre för sig än att göra barn under hösten/vintern? Det måste ha något att göra med att det är så mörkt och tråkigt sa att alla barn "tillverkas" då. "
Han syftar på alla dessa barnvagnar som ska tryckas in i bagageutrymmet. Och vilka barnvagnar sen. Grekerna har små paraplyvagnar medans skandinavier kommer med stora "pansavagnar" med hjul som helst ska tas av och hej-å-hå.

Turisterna från öststatländerna som kommer hit för första gången har ingen aning om vart dom reser och vad Grekland har och inte har. Så dom tar helt enkelt med sig ALLT från sitt hemland. Jag ljuger inte när jag säger ALLT. Till och med solstolar, hello, tror man då att grekland inte har några solstolar eller?

Åh har han inget glatt humör, så é han ingen busschaufför!!

Har er busschaufför under transfern eller utflykten inget glatt humör, så ha det i åtanke att det är kanske min man, eller någon annans make, som bara kanske är trött på alla tunga resväskor eller trött på att höra "det är varmt i bussen, slå på AC. det är kallt i bussen, stäng av AC. Vi mår illa, busschauffören kör fort. Min son måste kissa, kan han stanna bussen".

Skulle han sen heta Giorgos och gift med en svenska som heter Karolin, så får ni lova att höra av er, så att jag kan skälla lite på honom. Eller sända honom på charm-kurs!!!

7 kommentarer:

Julie Roberts sa...

Hihi, Giorgios tilbage i bussen, det er sådan vi kender ham:-) Jeg har haft mange gode tranfers og udflugter med ham! Vi havde ligesom samme indstilling, så det var et godt match:-) Hils ham!
Kram

JennieC sa...

Min man är oxå busschaufför... Inte turistbussar då utan ETHEL, gnälliga greker som är arga för att busssen är sen. Inget lätt jobb att köra buss! Ha det bra. Kram

Mindi sa...

Åh så roligt att hitta din blogg. :) En svenska som skriver om livet i Grekland!!!
Jag älskar verkligen GREKLAND så jag kommer verkligen att kika in här fler ggr. :)

Söndagskram
M I N D I

Tessan sa...

Han passar in bakom ratten, är en trevlig chaufför oftast...
Det är bara att ta fram det nya numret #34 =)
Kram

annika sa...

Hej Karro!
Kom mitt inlägg fram?
Mvh Annika

annika sa...

Hej igen Karro!
......antar att mitt inlägg inte kom fram....ha, ha! Vad härligt att få läsa om livet på kreta. Vi kom själva hem för några dagar sedan och längtar givetvis redan tillbaka. I morgon är det midsommarafton och regnet har hittat till Sverige även denna midsommar.

I mitt inlägg hade jag lite frågor till dig. Vi funderar seriöst på att flytta till Kreta ett år och.....ja, det är många trådar som ska redas ut innan det kan bli verklighet. Vi har två barn, en flicka på sju och lillplutten som blir fem i oktober.
Jag undrar i fall jag får ställa lite frågor till dig ang flytten som planeras till nästa sommar?

Ha en riktigt fin midsommar och ta väl hand om er.
Jättekul att hitta din blog.
Mvh Annika Arwedson

Karro sa...

Annika,
skriv din mailadress sa kan vi mailas vid.