Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 30 mars 2009

Det gamla grekiska tänkandet

Vår son är 3 år och 3 månader. Han sitter i en framåtvänd bilbarnstol som fungerar alldeles utmärkt, är säker och praktiskt. I söndags var vi på barnkalas i Rethymnon. Vår son hade lekt utomhus i 4 timmar och slocknade direkt i bilbarnstolen i baksätet med svärföräldrarna.
Eftersom bilstolen inte går att fälla nickade han till med huvudet hela tiden och tillsist hängde huvudet rakt ner. Såg lite obekvämt ut men vad kan man göra.
Då säger svärmor,
- Jag kan spänna loss honom så kan han sova i min famn. Jag tycker synd om honom, han kommer ha ont i nacken imorgon.
Detta är ett typiskt "gammalt grekiskt tänkande" och som flera gånger kan få mig att skrika högt.
När vår son var nyfödd hade jag många raseriutbrott på de "gamla grekiska tänkandet" men lärde mig med tiden att jag måste lugna ner mig och svälja vissa bitar. "De gamla grekerna" kan inget annat och det är svårt att lära en "gammal grek" att sitta.
Min man har med åren förstått en del av mitt (svenska) tänkande och svarar ofta för mig. Så svaret till baksätet och "den gamla greken" blev,
- Bättre att ha lite ont i nacken än i hela kroppen om, peppar peppar, en olycka är framme!!

Så var den diskutionen över och svärmor satt tyst resten av resan. Med hennes hand på Kyriakos panna så att huvudet inte skulle trilla ner.

3 kommentarer:

Julie Roberts sa...

Haha, ja det er utroligt, at de er så gammeldags i deres tankegang. Det kan være svært for os at forstå:-)
Kram

Eva Henriksson 65 sa...

Lilla svärmor menar så väl och förstår inte säkerhetstänkandet.(jag identifierar mig med henne!)
När mina barn var små fanns det barnstolar men de användes bara om det passade eller om man hade en i bilen.Vår son ville inte sitta stilla där...Då slapp han.??? Det har hänt mycket sedan dess..på sjutttiotalet i Sverige. Kram
De har ännu inte kommit dit på Kreta.....ens en gång.

Karin sa...

Här fick jag höra att jag inte behövde använda bilbältet när jag var gravid - det finns förvisso en viss högre risk för fostret att skadas av bilbältet vid en krock men å andra sidan är ju risken för mamman att skadas allvarligt om hon inte har bälte väldigt mycket högre. Jag tycker att det borde vara bättre även för fostret att mamman inte skadasmen så tänker man tydligen inte här.