Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 3 februari 2009

Mammahjärnan tar över

Innan jag blev gravid och väntade Kyriakos och även under graviditeten tänkte jag ofta att "När jag blir mamma ska jag inte gå runt i träningsoverall och se ovårdad ut som vissa trista mammor". Nej jag skulle följa kändismammorna i tidningen MAMA och se fräsch ut hand-i-hand med min coola son. Sen slog verkligheten till mig rakt i ansiktet och mammahjärnan tog över.
Med en nyfödd hade man liksom knappt tid att hoppa ur pyjamasen förrän det var kväll igen.
Nu har jag en 3 åring som vill upptäcka allt. Lyfta på stenar och se vad som finns under, slå ihjäl en snigel för att se vad som händer, kasta stenar för att se hur långt bort dom kan komma.
Nu till min poäng. Bredvid vårt hus bor en familj där kvinnan jobbar hemma med manikyr och pedikyr. Hennes kunder kommer hem till henne.
Jag och min son sitter ute och gräver. Jag har träningsoverall på mig som jag köpt på markanden för 20 euro, min nyklippta frilla står rakt upp som en rädd igelkott, mina naglar är kortklippta och nersmuttade efter alla olivpass och lek med Kyriakos. Det enda som är lite coolt på mig är att jag har mina Gucci-solglasögon på mig ( behöver inte ens skriva att jag är osmink för det tar ni förgivet vid det här laget ) . Dock är brillorna 5 år gamla och så smutsiga att jag knappt ser händerna framför mig. Där sitter jag med en leksakspade i handen när två supercoola tjejer "Koukles" ( dockor på grekiska) kommer trippandes på sina högklackade skor, med nya moderna kläder och superrakt hår i fina frisyrer. Och som om dom kan tänka vad jag tänker håller dom sina superdyra handväskor på ett sånt sätt att deras nyfixade superfina naglar syns tydligt och jag gömmer mina egna i leksakshink.
Vad hände med mig och mina mål om att inte bli en sån här träningsoverall mamma????
Jo jag var väl inte beredd på att mammahjärnan skulle ta över så mycket.
Och förresten så kan jag slå mig fan på att dessa två koukles ändå inte har barn och den dag dom får så kommer dom också att ha kortklippta naglar och vissa dagar träningsoverall. Så det så!!!

2 kommentarer:

JennieC sa...

Dem har med all säkerhet barn som tas omhand av någon annan. På mitt jobb kallar vi dem froutakia. Visst är det härligt med vardagsglamour men jag skulle så gärna vilja veta hur dessa kvinnor tänker.
Länge leve mjukisdressen!

Karro sa...

Ja deras mamma eller svärmor tar hand om barnen så att dom kan "ta hand" om sig själv. Grekinnerna är världsbäst på det. Till och med på lekplatsen sitter dom uppsnoffsade och skulle inte drömma om att gå i låga skor och LEKA med sina barn. Nej nej nej. Undrar ofta VARFÖR grekerna skaffar sig barn när dom inte "bryr sig" om dom?? Det sägs att greker är så gästvänliga och glada i barn, ja det kan jag hålla med om så länge de inte är deras egna.