Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 11 februari 2009

Gekås Ullared

Mitt ute i den halländska skogen ligger byn Ullared med ca 800 bofasta invånare. Och byn förknippas med det stora varuhuset "Ge-kås", som år 2003 bytade namn på varumärket till "Gekås Ullared".

Grunden till verksamheten startades 1963 av Göran Karlsson. Han började sälja billiga kläder i liten affärslokal på bottenplan i en villa i Ullared. Göran Karlsson drev företaget i 28 år och 1991 sålde han sitt livsverk till sex av sina närmaste medarbetare. Varuhuset omsatte då 680 miljoner och hade 350 anställda.

Gekås Ullared är Skandinaviens största varuhus. Affärsytan täcker 21 000 kvadratmeter, vilket motsvarar fyra fotbollsplaner.
Utanför varuhuset finns Sveriges näst största bilparking efter Arlanda.
2 200 gratis parkeringsplatser.


Besöksrekordet slogs en måndag i slutet av juli 2007. 26 200 besökare.
Genomsnittskunden på Gekås Ullared är en kvinna på 43 år som två gånger om året åker 18 mil enkel resa till Ullared. Familjen handlar för runt 2 700 kr per gång till ett hushåll för tre personer.

" I Ullared känner vi oss alla som miljonärer" och fyndar och fyller en varuvagn utan problem.

Varhuset har sammanlagt 62 utgångskassor och med en maxkapacitet på 4000 kunder åt gången. Under högsäsong slår kassörskorna in varor för 33 000 kr i minuten eller unt två miljoner kronor i timmen.
Senaste kassarekordet slogs en fredag i mitten av november 2007. Kunderna handlade den dagen för 20,6 miljoner!!!
Text från tidningen "Gekås Ullared".
Så efter en full varuvagn och en massa fynd känner jag mig "hel" och jag säger det igen " I love Ullared"!!! // Karro





2 kommentarer:

JennieC sa...

ÅÅÅÅÅÅ va avundsjuk jag blev nu...Hur ska du få med dig alla fynd hem? Och så en liten fråga till, är din son tvåspråkig? Ha det bäst i kalla Sverige!

LINDA sa...

Hej Karro,nu e jag tillbaka i internets underbara varld. Gud vad kul med Ullared. Jag har tankt aka dit varje gang jag ar hemma,men tyvarr hinns det inte med av nan anledning. Jag ska satsa pa att komma dit i april eller sommar nar vi aker hem! :)