Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

onsdag 14 januari 2009

Vad ska ni äta idag???

Det är min svärmors standardfråga när hon ringer. Likväl som mina föräldrar frågar mig varje gång de ringer vilket väder vi har, så slår det aldrig fel att svärmor frågar om dagens mat. Jag har nämnt det tidigare och värt att nämnas igen, MAT är en stor del av grekiska kvinnors liv och vardag.
Idag köpte jag kycklingvingar ( Inte nog med att jag får kanin från byn utan även kycklingen som serveras på vårt bord ska också vara från byn och ihjälslagen av svärmor. Enligt mig är det inte kyckling utan seg gamla höna som behövs kokas i 1 vecka för att bli mjuk.) Kycklingvingarna slängde jag i ugnen med pressad citron, orgeano, rosmarin, salt, peppar och en massa olivolja som tillsist fick sällskap av färska champinjoner. Luktar underbart och snart ska vi smaka!!
Vem ringer mitt i matlagningen?? Svärmor så klart. Och jag är bara så kass på att ljuga. Jag skulle lika gärna kunna säga köttfärsbiffar eller spagetti, men nejdå ärliga svenska Karro säger
" Kycklingvingar......från supermarketet". VVVVAAAAA???? hör jag svärmor skrika. "Har du köpt kyckling???? "
Jag hör inte bara hennes skrik genom telefonluren utan hela vägen från byn Koufos, ca 15 kilometer bort.

Hmm...Jag måste bli bättre på att dra till med en vit lögn.
Smaklig måltid, Karro!

1 kommentar:

Tove sa...

Det låter gott! Köpta eller inte... själva äter vi kyckling
som skulle bli "Marengo" men som vanligt fattas ingredienser så det blir en ny variant av "Pollo a la Mama" Luktar också gott!