Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 16 januari 2009

Platanias

Till dig som mailade och väljer mellan Cypern och Kreta.

Hotellet i sig känner jag inte till då det är med VING. Men läget är bra. Det ligger inte mitt i smeten av Platanias men med bra gångavstånd till allt. Hotellet ligger också på rätt sida av huvudvägen vilket innebär att ni är på strandsidan och nära till havet.
Häromdagen skrev jag om stränderna och det är ju som sagt inte direkt långgrunt men dina barn är ju ändå 8 och 12 år. Det är en bra bit att gå strandvägen helt till Agia Marina, men visst kan man om man verkligen vill ha det långgrunt.
Du skriver att ni kommer att resa i mitten av Augusti och jag måste förbereda på att det är grekiska högsäsongen då. Det kommer att vara fullt med greker på vägarna och ni vet ju alla hur dom kör. Så att hyra bil är inget jag skulle rekommendera under den perioden.
För er som läst mycket på min blogg förstår ni säkert att jag som bofast inte är något Platanias fan, men turisterna älskar byn. Och jag kan förstå varför, så jag rekommenderar ändå byn. Där finns gott om restauranger, butiker för shopping, cafén att slappa på och kolla in folk, barer att ta en drink på och vid torget kan man lätt ta lokalbussen ( eller taxi ) in till Chania stad någon kväll.
Jag och min man har aldrig ätit mat i Platanias. Varför? Jo för att på sommaren är det så mycket folk ( och min grekiska man tycker det är för turistaktigt ) och under vintern är de flesta tavernor stängda. Har bara ätit där ett par gånger om vänner eller familj bott där under deras semester. Så några namn på tavernor i området kan jag inte ge.
Vi får helt enkelt fråga de andra bloggläsarna här, minns ni namnet på någon bra taverna som ni besökte under semestern i Platanias??
Lämna gärna kommentar eller maila mig så att vi kan dela med oss.

1 kommentar:

Julie Roberts sa...

Hej hej
Jeg husler ikke navnet, men der ligger rigtig fine restaturanter i pano platanias. med en fantastisk udsigt!
God weekend