Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

tisdag 20 januari 2009

Hur hamnade jag här. Del 1.

Blev inspirerad av Lisa då hon börjat skriva sin berättelse om hur hon "blev" Parislisa. Så jag hänger på Lisa och skriver om hur jag hamnade här i Grekland.

Första gången jag reste till Grekland var -94. På charter med familjen till Rhodos. Redan där blev jag kär i landet. Sen följde partyresa till Kos och ett par somras båtluffningar runt Santorini, Naxos, Ios, Paros, Zakinthos, Kefalonia och Lefkas.
Ios.1996. Cooooola båtluffare. Tyckte vi själva i alla fall, haha.
Lefkas.1998.En grekiska sallad och en kall öl tackade jag aldrig nej till.

Santorini. 1996. Vår budget sprack alltid och sista dagarna hade vi inte råd till "rooms-for-rent" utan det blev camping. Sov på platta söndriga luftmadrasser och med fuktiga badlakan som täcke. Haha, men lika kul hade vi för det.

Efter avslutad turismutbildning i Dalarna sände jag in jobbansökan till Apollo. 3 dagar efter intervjun fick jag besked att jag var välkommen att jobba som reseledare för dem i Chania på Kreta. Kreta, tänkte jag. Jag sa till dem att jag besökt 15 grekiska öar och så var dom tvungna att skicka mig till den största och till en som jag inte varit på.
Chania, Khina, Thania, vad sa dom att staden hette? Hur uttalar man det?? Såg i resekatalogen hade staden ca 65 000 invånare. Men hjälp jag är från en liten by med 2500 personer och hatar storstäder. Med klumpen i halsen och nervös som attan sa jag hejdå till min pappa på Landvetter 2 dagar senare. Det här blir säkert bra, försökte jag intala mig. Och det blev det. Så mycket bättre än vad jag kunnat drömma om. Ett nytt äventyr och ett nytt liv började för mig.

Fortsättning följer.

2 kommentarer:

Cissi sa...

Vad kul att läsa! Kanske härmar dig och gör samma sak. Men du har du gått en turism utbildning i Dalarna? I Avesta kanske? Det har jag med gjort. Jag kommer från Norberg som är dryga milen från Avesta och gick utbildningen åh herre nu får jag tänka läsåret 96-97 tror jag....

David sa...

Vad kul att lasa, jag alskar att hora andras historier. Och vad kul att ha kunnat ge lite inspiration :)

Kram fran Lisa