Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

måndag 1 december 2008

Svenska Karolin respektive Grekiska Karolina

Eftersom jag är krasslig och inte på skrivhumör får jag underhålla bloggen med ett inlägg från min privata blogg. Följande utspelades sig i somras.

"Jag har dubbel identitet. Ibland är jag svenska Karolin som följer regler, lagar och blir superirriterad över greker som parkerar överallt, tutar, kastar ut skit från bilen och som inte står i kön och väntar. Men för att överleva i detta land måste man ibland följa deras sätt. Så då förvandlas jag till den grekiska Karolina.
Man klär sig lite extra fint och ser prydlig och bestämd ut när man ska åka på sitt ärende. I förra veckan gällde det Uppdrag recept för medicin. Först var jag tvungen att åka till sjukhuset för att få det ena pappret. Läkaren och sekreteraren känner givetvis igen mig men det gör inte de andra 15 patienterna som sitter och utanför den stängda dörren och väntar. Jag skulle ju bara ha ett papper som tar 3 minuter att skriva men det vet ju inte patienterna. Då fäster den blyga Karolin blicken på dörren och går rakt fram och knackar på. Den grekiska Karolina skiter fullständigt i mumlande och blickar från dom andra. Den svenska Karolin skäms som fan och undrar varför grekerna inte har kölapp system eller varför man inte kan få bokat en tid????!!! Men men 3 minuter senare går jag ut med pappret klart.
Nästa besök blir IKA, kan jämföras med den svenska försäkringskassan. Ok min mamma jobbar på försäkringskassan i Halmstad så det är hemst att jämföra dettas skit IKA med hennes arbetsplats men i alla fall.
Jag ringde för att beställa tid hos min doktor och får en tid i mitten av december. Den svenska Karolin tackar och lägger på. Den grekiska Karolina tänker att vi chansar fan och åker dit på vinst och förlust och haffar han på jobbet och ser om han kan hosta upp ett recept till mig tidigare. Har otur då det visar sig att min doktor har semester hela november. Men den grekiska Karolina har några kontakter genom jobbet och går till avdelningschefen vars fru har ett hotell som jag haft kontakt med under sommaren. Han hjälper mig och ger mig en tid ( ingen ordinarie tid utan ett papper på att man får gå före i kön på grund av akut sjukdom eller annat skut ) hos en annan doktor samma dag. Idag alltså, hello.
Så i eftermiddags åkte den grekiska Karolina dit i sällskap av Kyriakos så klart. Det satt några och väntade utanför dörren och efter 10 minuter hade inget hänt. En man kommer och knackar på och går in. Jag ser att doktorn sitter avslappnad och läser dagstidningen. Wow han är very busy....NOT!! Efter 5 minuter kommer mannen ut och jag knackar på innan någon annan hinner resa sig. Presenterar mig och säger att jag bara vill ha recept på min medicin. Har du beställt tid? Nja, jag fick papper från avdelningschefen att gå före i kön. Surgubben säger att har du ingen tid så får du inget recept. Då blir den grekiska Karolina lite irriterad och säger att det är väl inte mitt fel att dina kollegor har semester och jag har faktiskt inte mer medicin än tills nästa vecka. Och som slutkläm säger jag "Och ändå verkar du ju inte ha så mycket att göra" och tittar på hans tidning på skrivbordet. 5 minuter senare lämnar jag IKA och den svenska Karolin är blossande röd om kinderna och förvånad över sig själv att hon kunde vara så rapp i käften och fick till det så bra med grekiskan, BRAVO Karolina, säger jag och klappar mig själv på axeln"

1 kommentar:

Tove sa...

Duktig flicka! Man måste vara lite Dr Jekyll å Mr Hide... Det är bara att köra på!