Bröllop på Kreta

Bröllop på Kreta
Önskar ni att allt är bokat och klart när ni väl anländer till Kreta för er vigsel har ni hittat rätt!

fredag 19 december 2008

Nya och gamla resmål

För ett tag sedan såg jag ett engelskt tv-program. ”50 platser du måste besöka innan du dör”. Det var underbart fina stränder, kulturella platser, historiska ställen och inte minst vacker natur världen över. Konstigt nog fick jag inte känsla wow-dit-vill-jag-åka. Jag tycker inte om storstäder och känner mig helt lost i cityn. Jag älskar sol och bad men får det tillräckligt i mitt liv här.
Skulle jag få välja några resemål så skulle det tråkigt nog bli till platser som jag redan besökt. Inget nytt ställe, utan att få komma tillbaka till platser som har gett mig starka minnen.

1 – Till norra Israel. Jag spenderade en höst/vinter på en kibbutz, Hulata, i norra Israel och jag har helt otroliga minnen därifrån. Skulle så gärna vilja återvända och se hur det ser ut idag, mer än 10 år senare. Tänk att jag betalade runt 8000 sek för att få jobba gratis där. Haha, min grekiska man kan inte förstå. Och när jag säger att jag inte gjorde den resan för pengarnas skull utan för erfarenheterna suckar han bara och ristar på huvudet. Ja kanske lite galet att jobba gratis. Men belive me, det var en erfarenhet och jag är glad för att jag tog chansen. Upp klockan 5 på morgonen och jobba ute på fälten ( där just bilden ovan är tagen ) , sen äta mat i den stora matsalen, om eftermiddagen hängde vi vid poolen tillsammans med ungdomar från hela världen. Veckans höjdpunkt var fredagarna då kibbutzens ungdomar hade permission från militära och kom. Då blev det liv nere i puben som komiskt nog var under marken nere i ett skyddsrum. Det flirtades vilt och ju mer öl och drinkar som gick ner dessto bättre engelska pratade alla ( trodde vi alla fall, haha ) och det slutade ofta med att alla drog till poolområdet och hade efterfest. Ja, det var tider.

2 – St Anton i Österrike. Efter studenten åkte jag tillsammans med 3 vänninor till St Anton och säsongsarbetade en vinter. Jobbet i sig var ju skittrist, städade hotellrum, men skibum-livet var så spännande för en 19 åring att jag minns allt som om det vore igår. ( ok vissa saker har jag inte så tydliga minnen ifrån men det beror nog på alkoholen. ) Mycket party alltså. Framåt vårkanten var vi trött på skidåkningen men man kunde ju alltid gå på After-skii. Så efter att slappat hela eftermiddagen i sängen tog vi på oss skidställen, nöp oss lite röda i kinderna och knallade ner till Afterskiin. Som alltid slutade på samma sätt. För många öl och för många sånger på scenen. Ja vid det där laget var vi ju tjenisar med alla och jag har aldrig tackat nej till att sjunga Gloria Gaynors ”I will survive” live. Hihi.

1 kommentar:

mia sa...

Men jag förstår vad du menar med att inte resa för pengarnas skull. Tror det här med kibbutz kan va ganska roligt, vilken annorlunda erfarenhet!

Härlig Helg!
Kram Mia